Senaste posterna

Ledarbloggar


Prenumerera på nyhetsbrevet!
Gratis prenumeration
Anmäl dig till en gratis prenumeration på nyhetsbrevet.

Om cookies
SD-Kuriren använder cookies.

Permalink 070621, 10:47
Religiös slakt ska vara förbjuden

Den fjärde juni kunde vi i en insändare på SD-Kuriren läsa att en lokal Konsumbutik i Östhammar i Roslagen saluför halalslaktat kött. "Det är bedrövligt att kooperationen nu har fallit undan för muslimernas krav på att få äta kött som producerats genom kvalificerat djurplågeri", skrev signaturen Per.

Vidare beskrev insändarskribenten halalslakten på följande vis:

"Halalslakt innebär att en muslimsk funktionär, under rabblande av böner till Allah, med en halvmeterlång kniv skäktar, dvs skär av djurets matstrupe, luftstrupe och halspulsåder. Religionen kräver att djuret är helt obedövat. Tanken är att djuret sedan ska förblöda och avlida. I verkligheten inträffar döden först efter en utdragen dödskamp, där djuret vinglar omkring på det blodiga golvet i slaktlokalen under förfärliga smärtor och dödsångest."

Det hela fick Coops Informationsavdelning att reagera; och den 11 juni mottog undertecknad följande mejl:

"Hej, på er hemsida ligger en insändare om att halalslaktat kött säljs i Coops butiker. Insändaren innehåller faktafel och jag vill därför skicka in följande inlägg:

Det riktigt att vi i Coop säljer halalslaktat kött. Det är en del av vårt mångkulturella sortiment, ’Världens mat’, som består av ca 300 produkter. Sortimentet är framtaget i samarbete med invandrarföreningar.

I sortimentet finns även halalslaktat kött. De djur som halaslaktas i Europa (varifrån vi köper) bedövas först och en Imam läser en bön och vänder djuret mot Mecka. Det innebär att djuren slaktas på ett sätt som är förenligt med svensk djurskyddslag.

Hälsningar
Märit Wikström
Coops Informationsavdelning

Hör gärna av er om ni har frågor ang detta."

Faktafelet i insändaren består i att det halalslaktade köttet kommer från djur som bedövats innan halsen skurits av, och inte från obedövade djur vilket påstås. Mig veterligen finns det länder, bland annat Nya Zeeland, som bedövar djuren med elektricitet innan halsen skärs av, men vilken sorts bedövning som används i det aktuella fallet framgår dock inte.

Som jag ser det gör en eventuell bedövning dock ingen större skillnad; det är fortfarande en ovanligt vidrig slaktmetod: en imam skär (i detta fall tydligen efter bedövning) halsen av djuret, som är vänt mot Mecka, samtidigt som han läser högt ur Koranen. Vad som sedan händer är att djuret förblöder (i vissa fall kan det ta flera minuter innan djuret avlider), samtidigt som det halkar runt i sitt eget blod, med dödsångest i blicken. Hur man kan saluföra sådant kött utan att skämmas är mig en gåta. Men i mångkulturens namn är tydligen det mesta möjligt. Skäms på dig Märit Wikström.

Här i Sverige kräver Sveriges Muslimska Råd, Judiska Centralrådet och Broderskapsrörelsen i ett gemensamt yttrande att en undantagsparagraf om religiös slakt ska införas i Djurskyddslagen: "En sådan ändring av lag och förordningar för slakt löser de problem med avseende på diskriminering av religiösa minoriteter som finns i nuvarande lagstiftning", skriver Sveriges Muslimska Råd på sin hemsida.

Sveriges Muslimska Råd kräver således att Sverige ska tillåta religiöst nonsens vid slakt och att detta är viktigare än både svensk djurlagstiftning och det enskilda djuret, samtidigt som man på fullt allvar menar att det förekommer en ”diskriminering” av religiösa minoriteter i Sverige – sanktionerad av svensk lagstiftning – då dessa inte tillåts skära halsen av djuren samtidigt som en imam läser sagor ur koranen. Tillåt mig skratta.

Än en gång ställer jag mig frågan; hur kan det komma sig att man reser över halva jorden till ett litet land i Europas utkanter, styrt av ”otrogna hundar”, som tydligen inte bara ägnar sin vakna tid åt att förtrycka religiösa minoriteter, utan dessutom saknar förståelse för islams förträffligheter? Hade det inte varit enklare att stanna hemma? Jag bara undrar.

Kommentarer:

Kommentar från: Carl Herbert [Besökare]
Bojkotta Coop, sprid ut att man köper djur som är plågat under slakt,

Ta fram flygblad som kan spridas.

Coop är en oseriös kedja som måste känna på motstånd handla inte där mer, tills coop inte har djurplågeri kött i sina butiker.

Jag har med egena ögon sett en sådan tortyrslakt.
Det är bara vänstern som stödjer djurplågeri.
Permalänk 070621 @ 11:23
Kommentar från: SSU [Besökare]
Många gånger ställer jag mig frågan, hur kan det komma sig att man reser över halva jorden till ett litet land i Europa utkanter?

Svar: BIDRAGET !! mycket bra tack!!
Permalänk 070621 @ 13:11
Kommentar från: Richard [Besökare]
Går inte att skriva tillräckigt mycket om detta hemska öde som väntar många djur idag. Här i Sverige ska inte ett enda djur halal-slaktas! Och om man nu inte kan äta maten utan att detta sker så är kanske inte Sverige rätt land att bo i.
Permalänk 070621 @ 14:02
Kommentar från: Victor [Besökare]
www.petatv.com/tvpopup/video.asp?video=agri_long&Player=qt&speed=_med

Gå in på länken och se hur halalslakt går till! Detta måste stoppas!
Permalänk 070621 @ 14:36
Kommentar från: roger [Besökare]
Tyvärr är Halalslaktning av olika djur utbrett i europa. tex dansk kycklig, så som filér, klubbor osv. är nästan alltid halalslaktat. Märken som Ivars (kronfågel) Hannes ( fd Torsåsen,numera Guldfågel) Agadeer, Chickey world Danpo med flera är "alla" halalslaktade, bara för att ta ett fåtal exempel ur livsmedelsbiten.
Men man behöver bara följa symbolen som visar om det är halal eller inte, så undviker man lätt detta bekymmer, och kan styra butiken och leverantörernas utbud tille n viss del.
Symbolen är rund vit cirkel med en svart liknande moske innuti. oftast ganska liten och på baksidan av förpackningen. Bara studera Ivars 900g kycklingfilé så förstår ni =)
Permalänk 070621 @ 14:50
Kommentar från: Lennart Svensson [Besökare]
En arbetsfri tillvaro är skäl nog att stanna i det här landet.
Permalänk 070621 @ 16:14
Kommentar från: Baltazar [Besökare]
Mr 500 000.

När en lag har stiftats inom vårt demokratiska system, så innebär det att den gäller generellt. Om exempelvis en grupp människor vill ha fri hastighet på vägarna, så omfattas de likväl av gällande lagstiftning. Är de diskriminerade?

För att kunna bedriva sin verksamhet utan risk för bestraffning ( finns det några straff i Sverige?) måste följaktligen lagen ändras. Detta sker enklast genom majoritetsbeslut. I Sverige finns det redan idag, i vissa regioner, en majoritet som skulle möjliggöra olika verksamheter (som på riksplanet är särintressen). Ett scenario kan vara att region Malmö blir en delvis självstyrande enklav och så småningom en självständig stat. I den takt som eliten och medelklassen flyttar till varandra och övriga områden fylls på med personer (just nu i en rasande takt) som kräver en annan lag verkar det inte osannolikt. Sverige kommer att delas (även formellt).

Kommer ni ihåg i början av 90-talet när pengarna strömmade ur landet och Bengt Dennis höjde räntan till 500%. Under innevarande mandatperiod ska regeringen ta in ca 500 000 personer. Nu delas Sverige. Hur blir historieskrivningen för denna tid och de ansvariga?

Vem blir Mr 500 000?
Permalänk 070621 @ 17:31
Kommentar från: Moster Agda [Besökare]
Bra Richard!

Har sett på en satellitkanal då man slaktade en ko på detta viset. Fruktansvärt och sådant skall de skenheliga i Broder(s)kapsrörelsen stödja!

Roger. Vi har ett par påsar kycklingbröst från Guldfågeln, men där finns inte den symbol som du syftar på? Finns det någon annan variant?
Permalänk 070621 @ 18:31
Kommentar från: Johan Persson [Besökare]
Jag följer med spänning Storbrittaniens kamp mot islam i Salman Rushdie fallet. Riktigt intressant att se om det engelska hovet kommer krypa för den muslimska terrorn.

Samtidigt har jag gjort mitt sista inköp i en Coop butik. Bra att SDs vakna väljare prickar dessa galna företag.

Skulle inte tro att många svenskar gillar djurplågeri.
Permalänk 070622 @ 07:35
Kommentar från: Mattias Nilsson [Besökare]
Klockrent, Richard!
Permalänk 070622 @ 13:35
Kommentar från: Björn [Besökare]
Victor, jag tittade på filmen på din länk och det var bland det vidrigaste jag sett. Fy fan för människor som tycker att detta är ok i religionens namn, de borde belönas med en hård spark där bak!
Permalänk 070622 @ 16:27
Kommentar från: Umebon [Besökare]
Kampen mot djurplågeriet måste fortsätta. Det är viktigt att SD fortsätter driva på i denna fråga. I denna fråga får vi inte vika oss.
Permalänk 070622 @ 17:59
Kommentar från: Katarina [Besökare]
Jag kokar av ilska när jag läser detta. Hur kan man offra oskyldiga djur för att tillmötesgå främlingars önskemål? Kan inte dessa främlingar, som fått en fristad i vårt land, anpassa sig till oss? Varför inte?
Permalänk 070623 @ 00:01
Kommentar från: Thoralf A, Kalmar [Besökare] · http://thoralfalfsson.webblogg.se/
Bra Richard.

Jag vill uppmana alla till att skriva insändare och uppmana till bojkott mot COOP.
Jag skall kolla upp om dessa produkter säljs i Kalmar och i så fall skriva insändare i de lokala tidningar. Även fotografera detsamma och lägga upp det på min hemsida och blogg.
Permalänk 070623 @ 13:02
Kommentar från: roger [Besökare]
Moster Agda

Syftade på märket Hanne´s som nu mera ägs av Guldfågel (tidigare Torsåsen, uppköpta av Guldfågel)
Så produkterna som går under namnet Hanne´s produceras i Danmark. Och har symbolen på baksidan.
Guldfågels egna märke (Guldfågel) är svenska produkter som inte är halalslaktade, så den kan du äta i lugn och ro.
Likaså med Ivars, märket Ivars ägs av kronfågel. men kronfågels egna produkter (kronfågel) är svenska, medans det under märket Ivars, tillverkas i Danmark och är halalslaktade.
Sen produkter som tex Agadeer, Danpo, Rosé är halalslaktade och har symbolen.
Hoppas det blev tydligare =)
Permalänk 070623 @ 14:46
Kommentar från: Christel [Besökare]
Jag kan bara hålla med,det är ofattbart vidrigt att utsätta djur för en behandling som halalslakt innebär.
Det skall självfallet vara strängeligen förbjudet.
Att nu coop väljer att sälja sådant kött är skamligt.
Permalänk 070623 @ 18:07
Kommentar från: Hanna Olehäll [Besökare]
Richard, jag har av intresse läst alla årets inlägg på din blogg. Jag delar såväl din kritik mot det mångkulturella samhället som din oro för fundamentalistisk islam. Men jag reagerar över följande: hur kommer det sig att du skriver om svenskar/européer som utsätts för invandrare, men aldrig om utsatta invandrare?

När det gäller islam kan man exempelvis lyfta fram den förföljelse som Ayaan Hirsi Ali i Holland drabbats av när hon vågat kritisera islams kvinnoförtryck, eller den nya fatwan mot Englands Salman Rushdie, som skrev den islamkritiska boken "Satansverserna".
Permalänk 070623 @ 23:57
Kommentar från: MA [Besökare]
"SSU": Svaret på frågan varför man reser hit är inte bara bidraget, i alla fall inte för islam (som ju avses här). Umma, att islamisera hela världen, är ett uttalat mål.
Permalänk 070624 @ 13:24
Kommentar från: MA [Besökare]
roger skrev: "kycklig, så som filér, klubbor osv. är nästan alltid halalslaktat"

När det gäller fågel är nog inte halal- eller kocherslakt lika allvarligt om man använder bedövning (vilket man måste göra i våra länder, som du ju här hänvisade till). Det är som när man ska döda en skadeskjuten eller påkörd fågel (eller i TV-programmet Expidition Robinson), man slår den med något hårt i huvudet så att den helt tuppar av, dvs blir medvetslös. Att sen, som Richard riktigt påpekar, religionen inte påbjuder bedövning är ett stort problem, men denna "fuskhalal" är åtminstone inte riktigt så omoraliskt (jag kan tänka mig att "fuskhalal" där nästan skulle kunna vara normalt).

När det gäller större djur (grisar, kor mm) är inte sån bedövning möjlig och halal naturligtvis ALLTID FEL! Så ser i alla fall jag på detta. Men att utöver ett regelverk, där bara "fuskhalal" efter totalbedövning tillåts, ha en massa anpassning och märkning av religiös slakt av fågel gillar jag iofs inte... Köpmän ser ju dock alltid till vinst -- vore möjligt att tillåta "fuskhalal" för fågel under strikt kontroll.

Nämnda filmklipp med halalslakt av kor visar en ofattbar ondska!!
Permalänk 070624 @ 13:51
Kommentar från: Filip [Besökare]
Kan bli coops död då de redan tappat massa marknadsandelar. Är bara att hoppas att svenska folket blir tillräckligt uppmärksammade om detta.
Permalänk 070624 @ 14:18
Kommentar från: MA [Besökare]
(tillägg till min förra kommentar) ...och om nu köttproducenter märker fuskhalal (med bedövning) för muslimer i syfte att tjäna pengar, är det ju politikers sak att peka med hela handen och (varför inte) förbjuda sådan märkning! Ett gott skäl att förbjuda märkningen kan ju vara att halal inte ska uppmuntras. Det bör även minska attraktiviteten för muslimer -- ibland hitresta i syfte att sprida sin religion -- att bo i Sverige. Men peka med hela handen gör vi ju för kristna, och om muslimer inte får tag i kött (utom det de själv kan tänkas smuggla) så är det inget problem som en sekulär stat ska lösa. (Känner de till att något slakteri nackar kycklingar på ett sätt som är i enlighet med "fuskhalal" (inte djurrättsvidrigt) så får de ta reda på det själva!)

(Jag kan tänka mig att vänstern och liberala relativister skulle anse att i västlig upplysningstradition sådant förbud mot märkning av "fuskhalal" vore rasism, men några bra motargument har de knappast.)
Permalänk 070624 @ 14:18
Kommentar från: roger [Besökare]
MA
Har inte skrivit angående kocherslakt, där djuret ej får bedövas, utan ska vara helt medveten vid själva slakten, dvs att förblöda till döds utan bedövning..
Där av kommer kocherslakt ha det svårt att bli godkänt i sverige.
Angående halalslakt, så bedövas kyckling med el och sedan tappas de på blod, dvs att det inte är bedövningen som tar död på djuret utan själva slakten, dvs att man tappar dem på blod tills dom dör. Allt med överseende av en troende Iman/muslim. Och att djuren ska vara vända mot Mecka.
Hur man än definerar stora och små djur vid halaslakt, så kan man inte komma ifrån att lidelsen
vid halal är större än vid vanlig västerländsk slakt.
Sen prata om "fusk" halalslakt bara för att djuret är "bedövat", är bedrövligt dels för att el inte är en 100% metod för att bedöva djur oavsett om det gäller kyckling/hönor osv. för det andra, det tar inte bort det absurda i det hela att man låter djur förblöda till döds oavsett om djuret är vid medvetande eller ej
Permalänk 070624 @ 18:28
Kommentar från: Berndt [Besökare]
Det är nog samma på alla Coop. Sedan jag varseblev det här i stan för något halvår sedan har jag valt andra butiker. Vi är trots allt 4 personer och en katt, coop är närmast hemifrån. Det lilla extrabesvär det medfört är ändå värt besväret då man känner sig som en mycket bättre människa av att välja bort oetiska affärer. Sedan har jag även lyckats övertyga ytterligare några trogna Coop kunder att välja andra affärer.

Tur i alla fall att det inte finns halalslaktat svinkött så att svinen därför slaktas på ett etiskt korrekt sätt.

Det är faktiskt läskigt med kyckling annars. Jag tror det förekommer fånerier hos svenska slakterier. Man borde kräva märkning att de inte är halalslaktade och förstås uppmana till bojkott av de bolag som ägnar sig åt dumheterna.

Blev hungrig av detta inlägg, får bli ett grillat revbensspjäll till.
Permalänk 070624 @ 20:27
Kommentar från: Gul&Blå. [Besökare]

Den "ofattbara" ondska som MA omtalar är naturligtvis inte på något sätt ofattbar.

Denna muslimska ondska har nämligen sina i alltför stor utsträckning inhumana och bloddrypande rötter hos den kriminelle, människofientlige, kvinnoförtryckande och djurfientlige massmördare, våldtäktsman, slavhandlare, utpressare, morbide slaktare och militante världserövrare som är känd under namnet "profeten" muhammed.

Enligt ca 1,3 miljarder "rättrogna" muslimer är som bekant profeten (eller rättare sagt massmördaren) muhammed "perfekt" och får absolut inte kritiseras eller avbildas. Om alla dessa muslimer är beredda att så lydigt och förblindat ligga med bakdelen i vädret fem gånger om dygnet och i riktning mot Mecka avdyrka de i förskräckligt stor utsträckning bloddrypande och människofientliga dogmer som denne kriminelle massmördare skrev ner på 600-talet, (och som resulterat i så extremt mycket mänskligt lidande sedan dess och som var ruggigt nära att förslava hela Europa under den muslimska halvmånen), så är det naturligtvis ingen större sak för dessa muslimer att även låta miljoner eller miljarder av oskyldiga djur förblöda till döds...

Enligt muslimska skrifter är det "ingen större sak" för muslimer att döda "otrogna", dvs icke-muslimska, människor och enligt den "perfekte" massmördaren muhammed så är "den sanne muslimen KRIGAREN som accepterar exilen och KRIGSBYTET skall vara hans reskost".

I dagarna utnämnde dessutom, som ytterligare ett bevis på islams sanna natur och ondskefulla väsen, ledande muslimska "skriftlärda" den kriminelle massmördaren och islamisten Usama bin-Laden till hederstiteln "Allahs svärd" som ett helt förvridet svar på den engelska drottningens adlande av Salman Rushdie.

För islams nyttiga idioter inom PK-etablissemanget torde det därför bli mer och mer uppenbart att de framöver få ta till några andra patetiska lögner och någon annan landsförrädisk strategi i deras antinationella mångkulturiver än att påstå att islam är en "fredens" religion eller att islam på något sätt "berikar" eller "utvecklar" våra demokratiska, civiliserade och västerländska kulturer.

Summan av kardemumman måste hur som helst naturligtvis bli att all religiös slakt skall vara totalförbjuden, att butiker som säljer halal-slaktat kött ifrån plågade djur bör bojkottas av svenska konsumenter samt att ju mindre som det religiösa, politiska och kulturella inflytandet blir i Sverige av islam, desto bättre är det för oss alla.

Muslimer som inte vill anpassa sig till Sverige och den väletablerade svenska nationalstaten har dessutom naturligtvis inget att göra här utan borde istället på alla demokratiska och lagliga sätt uppmuntras att söka sig tillbaka till islamistan!
Permalänk 070624 @ 22:21
Kommentar från: R [Besökare]
Både halalslakt i sig och import av halalslaktat kött bör förbjudas eftersom det är oförenligt med djurskyddslagen.
Vad det gäller att det skulle vara "diskriminerande" att inte få utföra eller importera ritualslaktat kött så är lösningen enkel. Om vi västeuropéer nu är så "diskriminerande" och därmed troligen också "rasistiska" så är det ingen som tvingar dessa människor att bo här. Dom är fria och i sin fulla rätt att flytta till ett muslimskt land som är mindre diskriminerande när dom vill.

Med anledning av Carl Herbert kommentar:
"Det är bara vänstern som stödjer djurplågeri."

Det är sant och det som förefaller otroligt märkligt i det fallet är att det troligen är samma personer som är s.k. "djurrättsaktivister, talar om att "kött är mord" och bränner Scan lastbilar.
Så mycket för den "djurrätten".
Permalänk 070624 @ 23:34
Kommentar från: MuMu Persson [Besökare]
Skulle inte tro att många Svenskar gillar ISLAM !
Permalänk 070625 @ 12:57
Kommentar från: PIPI [Besökare]
Djurrätsaktivister vågar inte tala mot ISLAM, så mycket är ISLAMRRÄTEN i SVERIGE.
Permalänk 070625 @ 13:13
Kommentar från: Miau [Besökare]
Värför man reser hit är inte bara bidraget, i alla fall inte för Islam utan för muslimerna !
Permalänk 070625 @ 13:39
Kommentar från: Abdulha [Besökare]
Hur mycket talar du om ISLAM, gånger efter gånger vilkte problemt har du ? På ditt huvudet ? värför snackar du hela tiden om ISLAM ? Du är svin !

Muslimer är stark och du är svag !!
Permalänk 070625 @ 14:01
Kommentar från: Katarina [Besökare]
PIPI: Ja, djurrättsaktivisterna är påfallande tysta inför detta. Det finns en organisation kallad Djurrättsalliansen som ägnar sig åt att påverka handlare som medverkar i djurplågeri. Jag gick in på deras hemsida nyss (www.djurrattsalliansen.org) och jag ser inget som vittnar om att de utövat några påtryckningar mot Coop. På Djurens rätts hemsida(djurensratt.se) stod inte heller något om detta djurplågeri.
Permalänk 070625 @ 22:04
Kommentar från: Gul&Blå. [Besökare]
MuMu Persson,
man kanske kan våga sig på att anta att islam, profeten muhammed, koranen, halal-slakt, "heliga" Jihad-krig och liknande muslimska specialiteter gillas av de väljare som i val efter val röstar på de antinationella och mer eller mindre islamvurmande partier som under de senaste decennierna tagit hit nästan 500 000 muslimer och som anser att islam och en fortsatt muslimsk massinvandring "berikar" och "utvecklar" det svenska samhället?

För det finns väl ingen som är så urbota korkad och/eller ansvarslös att man röstar på något av de nuvarande riksdagspartierna om man inte gillar islam och den alltmer tilltagande islamiseringen?...

Abdrullah,
vem är det du åsyftar?

Och vad fasiken har sådana ynkliga väsen som du egentligen i ett civiliserat och icke-muslimskt land som Sverige att göra?

Om du och dina blodtörstigt djurplågande gelikar i den kriminelle massmördaren muhammeds fanclub inte trivs här, så åk för bövelen istället hem till islamistan!
Permalänk 070625 @ 23:18
Kommentar från: Thoralf A, Kalmar [Besökare] · http://thoralfalfsson.webblogg.se/
Även i Kalmar säljer COOP halalslaktat kött. Läs mitt inlägg på min bloggen och se filmen om halalslakt
Permalänk 070625 @ 23:39
Kommentar från: Richard Jomshof [Medlem]
Vill tacka Victor ovan för länken till ett slakteri i Iowa. Jag har själv sett filmen tidigare, men lyckats slarva bort länken. Så tack än en gång. Dock har jag bestämt för mig att det i detta fall inte handlar om Halalslakt utan om Koscherslakt:

www.petatv.com/tvpopup/video.asp?video=agri_long&Player=qt&speed=_med
Permalänk 070626 @ 00:16
Kommentar från: Kenneth [Besökare]
Jag har frågat coop en del och varit upprörd det här är första svaret.kanske ska det komma ett svar mera.


Hej Kenneth!

Tack för ditt mail.
Det verkar som du blvit felinformerad av någon hur halalslakten går till.
Alla djur bedövas ordentligt och är medvetslösa vid själva slakten. Enda skillnaden mot vanligt slakt är att en Iman läser en bön över djuret då det är slaktat. Om vi tar kycklingen som du skriver om , så bedövs dom med el eller gas, precis på samma sätt som all kyckling oavsett om det är Halal eller ej. Därefter hängs dom upp på ett band där en maskin gör ett snitt över halsen, alltså ingen människa som gör snittet. Själva bönen skötts ofta av en Bandspelare och väldigt sällan en riktigt Iman på plats. Bönen i bandspelaren är inläst av en Iman. Alltså helt odramatiskt och så långt ifrån skräckfilmer. Vi inom Coop står precis som du säger på djuren sida, och vi är väldigt noga med att djuren har det så bra som möjligt innan slakt. Att dom får mat och vatten, att det går lugnt till innan slakt o.s.v.
Det finns ortodoxa troende inom både Islam och Judendomen som förespråkar att djuren ej bedövas innan slakt. Det köttet säljer vi inte i våra butker. Vi ställer höga krav på alla våra leverantörer och slakterier och ser till att lagar och etiska krav följs. Vi arbetar också nära med organisationer och myndigheter för att hela tiden se vad som kan göras bättre när det gäller djuromsorg.
Du kan vara lugn att Halal kött som vi har i våra butiker slaktats på exakt samma sätt som vanlig svensk slakt, med den enda skillnanden är att djuret fått en välsignelse.

>Yours sincerely/Med vänlig hälsning
>
>Mats Norén
>Kategorichef kött, fågel&vilt
> Category Manager Meat, poultry.

Även om det inte dras fram kniven så gillar jag inte att en religion ska dras in oavsett om det är kristendom,buddismen,islam och hindu.. Jag har frågat dom även om dom inte kan sätta in lite lugn musik som säkert djuret förstår bättre än en röst från verkligheten eller en bandspelare. En forskning skulle säkert understödja det. Jag menar att det är en grym dubbelmoral att först välsigna djuret för att senare döda ett oskyldigt djur.Okej man gör det med brottslingar som ligger för döden om dom vill ha en präst men dom är knappast oskyldiga som djuret är det.Det där med halshuggningen med kniv utan bedövning och rabblande av massa religiösa teser tycker jag är en horribel handling
Permalänk 070626 @ 07:54
Kommentar från: Kenneth [Besökare]
Jag fick även ett svar från djurens rätt som jag stödjer

Hej Kenneth!

Tack för ditt mail.

Av djurskyddsskäl är det helt oacceptabelt att döda djur utan
föregående bedövning. Frågan om slakt utan bedövning bevakar Djurens Rätt, dels
genom vår plats i Djurskyddsmyndighetens djurskyddsråd. Djurskyddsrådet
har gjort följande uttalande i frågan:
http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Documents/uttalande_fr_dsradet.pdf
Vi har också deltagit i ett samrådsmöte i år där vi framförde våra
synpunkter, på Djurskyddsmyndigheten med andra berörda organisationer, då
Djurskyddsmyndigheten presenterade dagsläget om arbetet med frågan om
slakt utan bedövning.

Djurskyddsmyndigheten har skrivit två rapporter i ämnet:

Från år 2005:
http://www.dsm.se/Documents/Rapporter/rapporter_2005/050426_religiosslakt.pdf

Från år 2007:
http://www.dsm.se/Documents/Rapporter/rapporter_2007/religios_slakt_070423.pdf


På sin hemsida skriver Djurskyddsmyndigheten, 2006-09-25:

"Djur ska vara bedövade vid slakt

El-bedövning innan slakt accepteras av många av världens muslimer.
Detta gör att halalslakt av fjäderfä och får kan ske i Sverige. Slakt av
obedövade djur är dock helt förbjudet.

I Sverige är slakt av obedövade djur helt förbjudet. Detta gäller alla
oavsett religiös inriktning, tradition, antal berörda djur och
djurslag. Djurskyddsmyndigheten anser att kravet på bedövning före slakt är
mycket viktigt för att man skall kunna säkerställa ett gott djurskydd vid
slakt

Halalslakt tillåten om djuren är bedövade
Enligt svenska föreskrifter kan fjäderfä och får bedövas med el innan
slakt. El-bedövning är idag den absolut vanligaste metoden vid vanlig
slakt av fjäderfä. Metoden används även i relativt stor utsträckning vid
vanlig slakt av får. El-bedövning innan slakt accepteras även av många
av världens muslimer. Detta gör att halalslakt av fjäderfä och får kan
ske i Sverige utan att man kommer i konflikt med
djurskyddsbestämmelserna. Nötkreatur ska däremot enligt de svenska bestämmelserna alltid
bedövas med bultpistol eller motsvarande innan avblodning sker. Det finns
muslimer accepterar även denna typ av bedövning som halal.

Erfarenhet är viktigt
Utöver själva slaktmetoden finns inom halalslakt bland annat regler
kring vem som får utföra slakten och för hur djuren skall vara vända vid
slakt. Detta innebär i sig inte någon konflikt ur djurskyddsperspektiv.
Som vid all slakt är det dock viktigt att den person som sköter
bedövning och slakt har tillräcklig erfarenhet och kunskap."

Djurens Rätt arbetar för att verksamheter i samhället som strider mot
djurens intressen ska avskaffas. Så länge dessa verksamheter finns kvar,
måste djurens förhållanden förbättras. Djurens Rätt anser att det av
djurskyddsskäl är mycket viktigt att det även fortsättningsvis ska vara
förbjudet att döda djur utan föregående bedövning.

Hoppas mitt svar var till någon hjälp.

Med vänliga hälsningar

Linda Björklund
--------------------------------------------
Etolog och ansvarig för
frågor om djuren i livsmedelsindustrin
Djurens Rätt
Åsgatan 26 | 791 71 Falun
Tel: 023-770 310 | Växel: 08-555 914 00
E-post: linda.bjorklund@djurensratt.se
Bli medlem: http://www.djurensratt.se/StodOss
PG: 90 10 87-7
Permalänk 070626 @ 08:05
Kommentar från: Abdulha [Besökare]
gull och blå

sverigedemokraterna är ett partiet för enda fråga: bara om ISLAM. Ni rasisterna kan inte lösa de andra problemerna i SVERIGE, därför att tar ni hela tiden om ISLAM! Det finns inte ett enda svenska journalister och politiker som gillar er , rasisterna!

jag själv känner två journalister som jobbar på radio på ett programet som heter "MÄNNISKÖR OCH TRO" och De tycker precis som Vi, att ni sverigedemokraterna är frusterad partiet!
förresten: Det finns en politiker i socialdemokraterna heter Lars Mejern som vill att alla sverigedemokrater skulle DÖ ! det är bra eller dåliga? vad tycker Ni rasisterna?
Permalänk 070626 @ 13:06
Kommentar från: mazarin [Besökare]
Jasså coop har börjat krypa för muslimerna nu också. Har redan slutat handla på Vi efter en sällsynt krälande reklamsida i metro inför ramadan, nu slutar jag handla på coop också.
Permalänk 070626 @ 16:14
Kommentar från: Gul&Blå. [Besökare]

Abdrullah,
eftersom du din galna hund uppenbarligen ännu inte har förstått det, så får jag återigen försöka att upplysa dig om att ditt islam är en RELIGION och inte en ras. Att kritisera islam är därför detsamma som RELIGIONSKRITIK och inget annat. "Allah" kan verkligen inte vara speciellt kompetent som skapar sådana patetiska missfoster som dig, vilka uppenbarligen inte ens klarar av att läsa igenom ett politiskt principprogram...

Att det finns helt tokgalna socialdemokrater som anser det vara OK att skjuta oss sverigedemokrater är definitivt ingen nyhet. Ordföranden och Överpolitruken för det socialdemokratiska kvinnoförbundet, kurdiskan Nalin Pakgul, anser ju typiskt nog för denna antinationella, islamvurmande, kommunistkramande och alltmer öppet antidemokratiska (s)ekt att det på något sätt är bra att det vänsterextremistiska slöddret utsätter oss för våld, terror och bombhot.

Vilket man nog lugnt kan utgå ifrån att även en sådan galen hund som du anser. Detta på ungefär samma sätt som att man lugnt kan utgå ifrån att du och dina gelikar tycker det är bra att den kriminelle massmördaren profeten muhammed och hans närmaste män kallblodigt högg halsen av flera tusen judar och icke-muslimska araber, att dom ägnade sig åt massvåldtäkter, slavhandel, expansionistiska Jihad-krig, utpressning, terrorism, djurplågeri, utstuderade fördragsbrott, stening av otrogna kvinnor och andra liknande aktiviteter.

Eller vad har du egentligen att säga om alla de stackars människor som blivit, och ännu år 2007 ekr blir, kallblodigt mördade i islams i alltför stor utsträckning människofientliga, morbida och bloddrypande namn?

Bryr du dig överhuvudtaget? Eller tillhör du kanske de muslimer som öppet eller i hemlighet firade när Usama bin-Laden nyligen blev utnämnd till "Allahs svärd" av en grupp ledande muslimska skriftlärda?

Personligen instämmer jag helt (med viss reservation för de angivna sifferuppgifternas korrekthet) i följande citat av Oriana Fallaci om det gissel som kallas islam:

"I do not see islamic terrorism as the main weapon of the war that the sons of Allah have unleashed upon us. It´s the bloodiest, but not the most catastrophic aspect of this war. Far more dangerous to the West in the long run is unrestricted muslim immigration, which already has brought at least 25 million muslims to Europe, not counting the huge numbers of illegal aliens. That number will double by 2016 and, as Bernard Lewis (Professor Emeritus i Mellanöstern-studier vid Princeton-universitetet och internationell expert på islams bloddrypande historia) and others have predicted, almost certainly create a muslim Europe by 2100."

För oss som inte vill ha ett muslimskt Sverige och/eller Europa, finns det med andra ord hur många goda anledningar som helst att inte bara säga nej till det oerhört motbjudande djurplågeri som halal-slakt innebär, utan även att säga nej till den oerhörda katastrof och mänskliga lidande som en fortsatt islamisering av Sverige och den övriga Västvärlden utan någon som helst tvekan skulle medföra.

Basta!
Permalänk 070626 @ 16:39
Kommentar från: Die Dumme Schwede!!!! [Besökare] · http://Bättre med öppen agenda än en dold!!!!
Grattis! Till en lyckad parodi Abdulha!
Det påminner mig om den bortgågne komikern Roffe Eriksson och dennes numera berömda öppningsfras; "Jak er ert nye svenskleraret"!!!!
Permalänk 070626 @ 16:43
Kommentar från: Eddie [Besökare]
Vi tycker att du Abdulha ska dra nåt gammalt över dig! Ta seden dit du kommer, och passar inte galoscherna så kan du alltid åka tillbaka hem.
Permalänk 070626 @ 18:10
Kommentar från: Gul&Blå. [Besökare]

Vare sig Abdrullah är en parodi eller inte, så ser ju verkligheten ut på det sättet att en hel del muslimer och islamvurmande PK-politruker "tänker" och "argumenterar" helt i linje med det som denne galne hund (eller store parodiker) skriver.

Och det är ju egentligen endast deras helt förvridna "argument", lögner, förtal och enfaldiga PK-svammel som vi kan bemöta via detta medium.

Om det är så extremt illa ställt att Abdrullah är en livs levande varelse, vilket jag trots allt befarar kan vara fallet, så hoppas jag verkligen att han åtminstone har modet att gripa denna chans att fritt debattera dessa islam- och demokratirelaterade samhällsfrågor som endast SD-Kuriren ger oss.
Permalänk 070626 @ 23:26
Kommentar från: Elisabet [Besökare] · http://alma-reviva.com
Har frågat Konsum hur jag som icke-islamisk konsument garanteras kött som inte härrör från halal-slaktade djur. Har ej fått svar på flera veckor!

Vi som inte är muslimer - är vi inte cirka 8 miljoner, förresten!? - måste garanteras att djuren behandlas på ett icke-islamiskt sätt! Inom islam ser man på djur som man ser på kvinnor - de är intet värda mer än som föda för så kallade "män".

Tills dess vi får dessa garantier föreslår jag att vi väljer att köpa våra matvaror i annan butikskedja än Konsum!
Permalänk 070627 @ 01:44
Kommentar från: Abdulha [Besökare]
titta hur många rasisternas har svarat till mig.
Permalänk 070627 @ 11:33
Kommentar från: Olof Palmer [Besökare]
Grattis!! Till en lyckad Parodi Lars mejern. Det påminner mig om den bortgågne Christer pettersson.
Permalänk 070627 @ 11:47
Kommentar från: Dolda agenda [Besökare]
DIE DUMME SCHWEDEN :


Grattis!! Till en lyckad parodi WGW, det påminner mig om den komikern JAN GUILLOU och hans numera berömda öppningsfras " ISLAM ÄR MONUMENTAL"
Permalänk 070627 @ 12:17
Kommentar från: Jonas [Besökare]
Tips: Se denna länk. Även ICA säljer enligt denna artikel halal kött, vilket borde innebära svårigheter att hitta någonstans att handla om någon nu tänkt bojkotta en viss kedja.


http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_13725161.asp
Permalänk 070627 @ 15:03
Kommentar från: Katarina [Besökare]
Kenneth: Apropå svaret från Linda Björklund, Djurens rätt: Hon skrev ju bara om djurens bedövning och bortsåg uppenbarligen från hur ångesladdat det torde vara att dö genom att förblöda, oavsett smärtan. Jag tolkar Djurens rätts inställning i frågan som att de har kravet på sig att vara PK och muslimvänliga.
Permalänk 070627 @ 19:56
Kommentar från: Victor [Besökare]
Kommentar från: Richard Jomshof
Vill tacka Victor ovan för länken till ett slakteri i Iowa. Jag har själv sett filmen tidigare, men lyckats slarva bort länken. Så tack än en gång. Dock har jag bestämt för mig att det i detta fall inte handlar om Halalslakt utan om Koscherslakt:
www.petatv.com/tvpopup/video.asp?video=agri_long&Player=qt&speed=_med
070626 @ 00:16
--------------------------------------------------
Varsågod. Givetvis saknar det betydelse i vilken religion djuren plågas under, men halalslakt måste vara betydligt mer omfattande än kosher. Det finns 1 miljard muslimer mot ca 20 miljoner judar.
Permalänk 070627 @ 20:49
Kommentar från: Bejan [Besökare]

PARODI


SVT "Fri tevision",Aftonbladet ( ultra vänster extrema tidningen), Jan Guillou, Kurdo Baksi,Memehet Kaplan,vänsterpartiet ,socialdemokraterna och Miljöpartiet hörde ändå till Dem som skrev under upprop och artiklar till försvar för Palestinier i Sverige mot Carl Bildet Utrikesminister Blogg, svenska inrikesdebatten präglas av samma hyckland inställning. När STOCKHOLMSMOSKEN sålts kassetband och under konferenser " JIHAD" juli 2003 ska uppmaningar till mord och självmords attacker mot Israel och England framförts av islamisten Sheik Yousef Al-qaradwhawi, var enkelt inte tillräckligt upprörande för vissa opioniosbildare i Sverige .
I Sverige är det tydlingen ovanligt med kritik av Islamterrorismen som vissa av socialismens banerförare tillåter sig med all omoralisk och oetisk sätt att skydda sig själva.
Permalänk 070628 @ 12:37
Kommentar från: loffe [Besökare]
Verkställ en polisanmälan!
Permalänk 070628 @ 20:48
Kommentar från: Die Dumme Schwede!!!! [Besökare] · http://Bättre med öppen agenda än en dold!!!!
Hoppas församlingen förstår, att "Abdulha" försöker driva med oss andra vilket han tydligen har lyckats med!
"Abdulha" är inte någon Abdulha utan är någon som försöker vara "Abdulha" genom att uttala sig på "invandrarsvenska"!!!!
Permalänk 070628 @ 23:53
Kommentar från: Sverige Alltid [Besökare]
Tack för att ni SD:are orkar kämpa! Själv har jag gett upp. Sverige blir den första muslimska nationen i Europa tror jag. Detta med tanke på det stora insläppet av muslimer samt den höga muslimska nativiteten. En sak kan jag dock garantera (om jag inte lyckas ta mig i från SVERIGE): jag kommer ALDRIG att knäböja inför allah eller en muslim. Hellre dör jag stående. Lycka till.
Permalänk 070628 @ 23:55
Kommentar från: Kamyar [Besökare]
=Bejan kolla här:


BOWLING FOR COLUMBINE- Hyllad dokumentär om den amerikanska vapenkulturen av Michael Moore på fri socialdemokratiska TV-SVT.

BOWLING FOR SWEDEN- Hyllad föberedelserna om denna svenska socialisterna vapenkulturen av Lars Mejern Larsson på fri socialdemokratiska Fackförening-LO.
Permalänk 070629 @ 12:12
Kommentar från: Bachir [Besökare]
Abhalla


Vi hoppas att du jobbar inte på Stockholmsmosken bokhandell!!!!!!!!!!!!!!


Bättre stängd eller öppen agenda.
Permalänk 070629 @ 12:39
Kommentar från: Abdulha [Besökare]
Vem är du som talar om oss ? sanningen gör ont till rasisternas ska ni rasisterna försökar att svara till mig? i övrigt är man rasister på huvudet eller hjärt !
Den här partiet har inga vänner inte eller blanda politiker, journalister eller folket Svenska!

Ni bara vegeterar, rasisterna!
Permalänk 070629 @ 12:58
Kommentar från: Abduha [Besökare]

Läs här. www.islamguiden.com

I media. det ska gör mycket ont, när ni rasisterna få läser.

Permalänk 070629 @ 13:13
Kommentar från: Abdulha [Besökare]
En fråga till Rikard och gull blå.

Värför sverigedemokrati bara kritisera ISLAM men inte judar! Vi är mjliard i hela världen och det finns goda och onda MUSLIMER och det finns goda och onda judar!

Är det inte onda att säljer vapen till folketkrigt och mördar varandra som israels ambassädör gjord i landet FIJI några år sedan?

Är det inte onda att köpa new zealander pass som israel secret service gjord några år sedan i NEW ZEALAND ?
Om det var muslimer vaknar ni rasisterna men när onda , jag pratar om onda judarna gjord det säger ni ingenting !
Permalänk 070629 @ 14:32
Kommentar från: Kenneth [Besökare]
stoppa hala märkningen även om djuret är bedövat under mordet eller slakten eftersom det gör reklam för det riktiga hala slakten,mordet .Alla hala vännerna hurrar i andra delar av världen säger jag en medlem i djurets rätt sverige
Permalänk 070629 @ 17:30
Kommentar från: Kenneth [Besökare]
Katarina ja det är sant med jag tror att dom inte jobbar med religion men dom är bra djurvänner därför lämnade jag ut det är.med jag tror att dom inte skulle gilla hala slakten till 100% och jag skulle få stöd i den här frågan om jag pratade med vissa medlemar. Vad skulle en vegan(behöver ej vara vänster eller gilla politik,men mesta är vegitarianer) säga om halaslakt :-) ?
Permalänk 070629 @ 17:44
Kommentar från: Die Dumme Schwede!!!! [Besökare]
Bästa Sverige Alltid,

Sverige är kört sedan länge!
Om 50 - år heter det ; Den Islamiska Republiken Sverige. Styrd av det islamiska rådet med mullaha Abdullha som president!!!!
Sharia lagar kommer att vara styrande och religionsfriheten har avskaffats!!!!
Offentliga avrättningar inklusive steningar är rådande!
Närmar mig, som tur är, pensionsåldern och kommer att emigrera inom några år. Orkar inte se detta elände längre!
Jag har full sympati för de yngre generationerna, vilka kommer att hamna i ett religionskrig världen hittills inte har skådat!!!!
Permalänk 070629 @ 18:54
Kommentar från: Gul&Blå. [Besökare]

Sverige Alltid,
Jag är i motsats till dig bergfast övertygad om att i det långa loppet är islam precis lika körd som nazismen, kommunismen och många andra våldsbaserade och numera icke-existerande religioner.

Frågan är "bara" hur mycket människor och djur egentligen skall behöva lida samt hur mycket blod som skall behöva flyta innan den siste muslimen slutar upp med att ligga med bakdelen i vädret och i riktning mot Mecka tillbe de i förskräckligt stor utsträckning människofientliga, djurfientliga och på väldigt många olika sätt motbjudande dogmer som den kriminelle massmördaren, djurplågaren och militante världserövraren profeten muhammed gjorde sig skyldig till under sin, till stora delar, ondskefulla livsgärning.

Men det krävs naturligtvis, som så många andra sagt före mig, att alla de icke-muslimer som definitivt INTE vill ha ett muslimskt Sverige (och/eller Europa) eller ett Sverige (och/eller Europa) där islam har en stort politiskt, religiöst och kulturellt inflytande framöver äntligen röstar så som dom egentligen tycker, tänker och känner. Dvs att dom inte längre nöjer sig med att sitta hemma och gnälla, eller att av gammal ovana rösta på något av de ansvarslösa PK-partierna, utan att de i samtliga kommande demokratiska val verkligen utnyttjar sina demokratiska rättigheter på bästa tänkbara sätt och röstar på det enda demokratiska parti som verkligen bryr sig om Sveriges väl och ve, dvs att de röstar på SD!

Problem är till för att lösas och tillsammans är vi som inte vill ha någon som helst anpassning till islams medeltida och människofientliga mörker i våra västerländska samhällen betydligt starkare än vad någon antinationell, ansvarslös och islamvurmande PK-politruk kan föreställa sig.

Vad gäller Djurens rätt, så bör dessa PK-likriktade hycklare fundera på om inte Muslimernas rätt vore ett mer passande och ärligt namn på deras organisation?...
Permalänk 070629 @ 19:49
Kommentar från: Ben R. [Besökare]
Varför tycker inte SD att det är lika vidrigt med resten av djuruppfödningen i Sverige? Det faktum att vi importerar kött från England, som har transporterats till Belgien för att slaktas och sedan till Danmark för att paketeras och för att slutligen säljas i Sverige. Eller varför klagar inte SD på att boskap och kycklingar får trängas i minimala utrymmen och matas med foder gjort på andra djur? Dessa fenomen är ju faktiskt betydligt vanligare än halal-slakten och minst lika plågsamma. Ännu en gång stinker det islamofobi från denna sida.
Permalänk 070629 @ 23:17
Kommentar från: Messiah [Besökare]
Det kanske är så att de flesta juornalister där ute i vida världen är kommunister och poliatärer. Som gör sig nya kontakter med de arabiska, liknande maffia grupperingar som jobbar med människosmuggling. Sen att sossarna har sina fingrar med i leken här i Europa. Med att ha störta intresserna i fastighetsbranchen och fler människor säljer mer mat = mer moms till staten. Med att så många bidragstagare som finns, då finns det också sämre koll på flödet av pengar som försvinner från staten. Att halalslaktat kött tillåts att säljas på Coop, är bara en liten sak.
Permalänk 070630 @ 07:35
Kommentar från: Messiah [Besökare]
Halalslakt = Det som hände dem som vägrade omväda sig till den muslimska tron.

Liksom

Häxbränneri = Det som hände dem som vägrade omvända sig till den kristna tron.

Bara för att Halalslakt kan fortfarande tillämpas imot djur och protesternde kristna präster i östra Afrika. Så betyder det inte att vi skall börja acceptera det imot djur i våra kristna länder.
Permalänk 070630 @ 07:48
Kommentar från: Richard Jomshof [Medlem]
Till Ben R ovan, vill jag säga följande: Ok, så bara för att det förekommer andra former av djurplågeri så ska man inte få kritisera religiös slakt? Naturligtvis har vi, och inte minst undertecknad, åsikter om t ex djuruppfödning och transporter av djur.

Och vad Sverigedemokraterna tycker har du tydligen inte någon större kunskap om, varför du kanske ska läsa på lite bättre innan du uttalar dig. T ex är följande text tagen från vårt valmanifest som vi gick till val på 2006:

"Det svenska djurskyddet är tämligen långt framskridet i jämförelse med andra länder. Trots detta återstår mycket att göra för att alla djur skall ha möjlighet till ett värdigt liv och åtnjuta ett fullgott skydd mot övergrepp och onödigt lidande.

Sverigedemokraterna vill:


Att plågsamma djurförsök i annat syfte än att minska mänskligt lidande skall vara förbjudna.

Kraftigt skärpa straffen för djurplågeri och kriminalisera sexuella övergrepp mot djur.

Att människor som vanvårdar och plågar sina djur dels skall fråntas sina djur och dels beläggas med ett särskilt djurförbud som förbjuder dem att någonsin skaffa sig djur igen.

Förbjuda långa och plågsamma djurtransporter.

Tillskjuta resurser till gränsbevakningen för att motverka den inhumana smugglingen av bland annat levande hundvalpar.

Att alla former av religiös ritualslakt skall vara förbjuden samt att import av produkter som framställts med metoder där djurplågeri förekommer skall förbjudas."


Sedan kan jag meddela att jag skriver om precis vad jag vill, oavsett vad du än anser. Om du har ett problem med detta, kan du ägna din tid åt att besöka andra sidor (tex www.islamguiden.com, som din kompis Abdulha ovan tipsar om).

Det är så typiskt att du kommer dragandes med ditt stinkande "islamofobi". Har du verkligen inte bättre argument än så?. Det är inte så att jag vaknade upp en dag och bestämde mig för att bedriva korståg mot islam, utan min kritiska inställning till denna högst förvirrade religion, är inget annat än en reaktion på allt det vansinne som sprids i dess namn; allt från halalslakt (även av människor) till antisemitism, kvinnoförakt, islamism med sin odemokratiska agenda, krav på särrättigheter och bombattentat mot oskyldiga kvinnor och barn (för att nämna några exempel).

Detta innebär naturligtvis inte att alla muslimer ställer sig bakom den idioti jag beskriver, men den är tillräckligt utbredd inom islam för att utgöra ett hot mot den demokratiska och sekulariserade världen. Är man blind för detta är det bara att beklaga.
Permalänk 070630 @ 10:04
Kommentar från: Slaktarn [Besökare]
Återigen visar Jomshov sin inkompetens genom att driva frågor som är ickefrågor. Hela denna debatt är så förödande för partiet, och energin skulle användas tilll något bättre.
Halal slakt i Sverige och EU sker exakt på samma sätt som "vanlig" slakt. Hur tror Jomshov samt övriga puckon här att slakt går till? Man skär halsen och tömmer djuren på blod oavsett om det är halal eller ej. Ja djuren bedövas också på precis samma sätt om det är halal eller ej. Enda skillnanden i processen är att efter slakt så välsignas djuret. Om man nu tycker detta är djurplågeri så är man emot slaktprocessen överhuvudtaget och borde fundera på att bli vegan. Att det sen finns halalslakt i världen som sker obedövat är ett faktum. Och det skall man självklart ta avstånd ifrån , precis som kosherslakt.
Men att driva den debatten här när det inte finns fog för att halalköttet som säljs av dom stora Kedjorna (ICA, Hemköp, Willys, COOP) är obedövat verkar meningslöst. Att dom flesta muslimer i Sverige och EU accepterar våra regler om hur slakt ska skötas får man väl ändå anse som positivt. Ett steg i rätt riktning och möjligheter till att påverka andra för oss konstiga seder.
Nä, en utresning ur partiet skulle behövas. Så att fokuset läggs på en lite mer sofistikerad nivå när det gäller debatter. Och vilka strider som är värda att ta.
Och man blir ju mörkrädd för partiets framtid när man läser vissa inlägg.
Och till dom som vill bojkotta butiker, så kan jag meddela att jag sett halal hos alla svenska kedjor. Så det blir nog svårt för er att skaffa mat. Ni får väl börja odla morötter hemma i trädgården, och föda upp egna kycklingar. Tänk bara på avliva kycklingarna djurvänligt.
/Slaktaren i Skara
Permalänk 070630 @ 11:02
Kommentar från: Fröken Sverige [Besökare]
Detta är lika aktuellt hela tiden. Snart har vi ingenstans att handla mat längre.

Det är dags att vi sätter press på våra handlare. Ska de verkligen styras av några procent av befolkningen? Men vi andra då?

Jag har också skrivit om detta ett antal gånger i min blogg och nu uppmanar jag er att skriva till Coop och protestera. Då det är nästan omöjligt att hitta en email till dem, så väljer i alla fall jag att skriva till Coop MedMeras VD, ivar.fransson@kf.se.

Här är ett färdigt email förslag, som ni gärna får använda om ni är lata. Skriv dock under med ert eget namn. ;-):

Hej Ivar!

Jag vill protestera emot att ni hörsammar en minoritets önskan - hellre än majoriteten i Sverige - och säljer religiöst slaktat kött. Därför kommer jag från och med nu sluta att handla på Coop.

Den dagen ni inser, att ni borde uppskatta majoriteten i detta land - som också är de som har den största KÖPKRAFTEN och slutar sälja halalslaktat kött, då ber jag er meddela detta genom media.

Då lovar jag att överväga att börja handla hos er igen.

Med vänliga hälsningar

Fröken Sverige

http://imittsverige.blogspot.com
Permalänk 070630 @ 21:41
Kommentar från: Fröken Sverige [Besökare]
Läs gärna om Swift & Company i Nebraska, som vägrar vara dhimmis:

http://imittsverige.blogspot.com/2007/06/usa-fabrik-vgrar-ge-efter-fr-muslimska.html
Permalänk 070630 @ 21:55
Kommentar från: Elisabet [Besökare] · http://www.alma-reviva.com
Såg nyligen en film om Irans dolda prostitution. Av filmen framgick att befolkningen sedan den så kallade "revolutionen" (häpp!) efter ett förbud från den islamistiska regimen hade fördubblats och att folket numera lever långt under den nivå som förelåg under shahens tid. Inseende sitt misstag hade regimen därefter släppt födelsekontrollen fri.

Till Abdulah, ovan: hur länge ska du försöka gömma dig bakom "islamofobins" slöja innan du fattar hur korkad din religion är? Längtar du inte hem, för övrigt? Längtar du inte tillbaka till det förtryck du påstår tvingade dig hit? Men så åk hem, då!

Till övriga: kämpa på. Än är inte slaget om Sverige förlorat. Historiskt har det visat sig att vettet vinner.

Ingen kan bestämma över vår framtid mer än vi själva - politiker, media med flera ynkedomar är snart ett minne blott. Tror ni att vi är så lydiga att vi följer allt de "styrande" föreskriver? LÄGG AV!
Permalänk 070630 @ 22:13
Kommentar från: Niklas, Helsingborg [Besökare]
Hmmm... Jag misstänker att om jag flyttat till t. ex. Iran och börjat kräva fläskkarré och bacon i deras butiker skulle de inte tillmötesgått mig. Får muslimerna igenom fler av sina krav, är det inte långt kvar till sharia heller. Det är bara en fråga om 10-15 procentenheter till av den "svenska" befolkningen som behövs innan de rösterna kommer att höjas på allvar.
Permalänk 070701 @ 03:39
Kommentar från: Till Elisabeth: [Besökare]
För det första ska inte ens din kommentar om "hur korkad abdulahs religion är", inte ens godkännas här, då den är stötande och Olämplig!

En person som uttrycker sig på detta vis som ni, de flesta här, gör mot Islam är så otroligt inskränkande och rent ut sagt fult. Som alla vet (som har gått på högstadiet) så är de 3 världsreligionerna väldigt lika, i grund och botten. Sedan handlar resten om HUR man tolkar dessa. Att det finns vissa som mer eller mindre är fundamentalistiska och vissa inte alls måste man ta hänsyn till. Ni kan inte på fullaste allvar mena att ALLA muslimer är på ett visst sätt?
Det farligaste som finns är att ha FÖRDOMAR, och dra alla över samma kant. Vilket görs till stor del här.
När jag läser era inlägg undrar man vart världen är på väg (snyft snyft)! Det enda som verkar vara viktigt är NI NI OCH NI. Ni skulle trampa era egna släktingar på tårna om det så behövdes. Det finns dåliga muslimer och det finns dåliga kristna, och vice versa. vad har människors godhet och ondhet ngt att göra med religioner? Då de tre religionerna över lag alla vill SAMMA SAK. Se människan, inte religionerna. Det är sådant som snacket om "muslimer och islam som ngt hemskt" som får det att bli krig.

Jag håller med om att djuren ska bli så väl behandlade som möjligt! Men kan inte ni snälla växa upp, och förstå att det inte gör ngt att man delar med sig av sitt land, sin kultur och dylikt till andra människor. Ni förlorar inte Sverige för det. Visa lite medmänskliget inför andra människor och en stor dos EMPATI.
Missförstå mig rätt, jag anser det vara helt fel att människor ska komma hit och uttnyttja systemet till fullo. Det enda jag säger är att peka ut DEM SOM GÖR FEL, inte alla. Och tänk lite längre än näsan räcker, det finns anledingar till varför situationer ser ut som den gör när det gäller invandringen i Sverige. Hoppas för guds skull att inte Era barn vill flytta till ngt land och blir utstötta pga av etninskt ursprung och religion.Ett ord förklarar detta parti (SD): EGOISTISKT. Man ska tänka på sig själv och ingen annan.
Permalänk 070701 @ 23:45
Kommentar från: Umebon [Besökare]
Härligt med debatt! Självklart skall allt djurplågeri bekämpas oberoende av om det är religiöst betingat eller inte. Att SD skulle vara egoistiskt är ju rent nonsens. Om det är något parti som värnar om yttrandefrihet och demokrati så är det Sverigedemokraterna. Det är rent ut sagt för djä-ligt att man blir av med jobbet och blir utslängd från facket om man går ut med att man är medlem i SD.
Permalänk 070702 @ 11:33
Kommentar från: Selma ababou [Besökare]
SNÄLLA ! Abdulha min bror tar det lugn, sluta att skriva på den här hemsida., i GUDS namns.
Permalänk 070702 @ 12:37
Kommentar från: Till Elisabeth [Besökare]
En person som uttrycker sig på detta vis som ISLAMISTEN SHEIK YOUSEF AL-QARAWAWI under konferenser " JIHAD" juli 2003 i STOCKHOLMSMOSKEN är för Islam, det farligaste som finns är fördomar !
Permalänk 070702 @ 12:59
Kommentar från: Till Elisabeth [Besökare]

Miljöpartiet definierar sig själva som demokratiska gröna och ett ICKE RELIGIÖST partiet ( FASAD) . Memehet Kaplan muslimskt fundamentalist ,Iman Präst och sharia-lag-förespråkare ( APARTHEID) är medlem och riksdagem ledamot för svenska miljöpartiet styrelse och tillsammas med ISLAMISKA RIKSFÖRBUNDET i Sverige är stolt över och tacksam till Gustav Fridolin för hans protest mot Israel och föraktfulla uttalande om Judarna:

" Byt Israels Befolkning "
Permalänk 070702 @ 13:42
Kommentar från: Molavi irani [Besökare]

Det finns Goda Muslimer, det håller jag med om ......... det är Muslimer som är SEKULARISERAD, ISLAM består inte av TRO utan av POLITISKA SYFTEN!!
Permalänk 070703 @ 12:17
Kommentar från: Messiah [Besökare]
Detta måste skickas till diskeminerings ombudsmannen i EU. Man kan ju inte offra ett "sä kallat" kristet djur, över till Allah's gåvor. Detta är ju felaktig religiös slakt. Om djuret är "kristet", skall väl det förbli kristet intill döden. Det som borde införas. Är regler om att halalslakt får endast bedrivas på kameler,åsnor och andra rena "muslimska" arabiska djur. Sen att dessa slakt får endast ske över "muslimskt" eller arabisk mark. Bara import får ske av halalkött. Men att hålla på med dessa icke kristna slakt metoder eller sermonier. Är helt ohumant och för opassande i vårat civiliserade väst-värld.
Permalänk 070703 @ 14:11
Kommentar från: Gul&Blå. [Besökare]

"Och din Herre meddelade änglarna denna uppenbarelse: 'Jag är med eder; styrken alltså dem som tro! Jag skall injaga skräck i deras hjärtan, som äro otrogna; halshuggen dem och huggen av dem fingrarna!'"
(8:12)

"Så är det. Så smaken därpå! De otrogna väntar förvisso eldens pina"
(8:14)

"Striden mot dem som ej tro på Allah och den yttersta dagen, ej helighålla vad Allah och hans apostel förklarat heligt och ej bekänna sanningens religion, dem, som fått skriften, nämligen, tills de villigt giva skatt och ödmjuka sig!"
(9:29)

"Av koranen nedsända vi sådant som innehåller läkedom och barmhärtighetsbevis för de rättrogna, men detta ökar blott de orättfärdigas förtappelse"
(17:84)

"När I möten dem som äro otrogna, så halshuggen dem, tills I anställt ett blodbad bland dem! Slå dem då i bojor!"

"Muhammed är Allahs apostel, och de som följer honom äro fruktansvärda mot de otrogna, men barmhärtiga mot varandra"
(47:4)

"Svärdet är nyckeln både till himmelen och helvetet. En droppe blod som spills för Allahs heliga sak, en natt tillbringad i vapen, är till större nytta än två månader av bön och fasta. Syndernas förlåtelse tillkommer var och en som stupar i strid, när domens dag kommer skall hans sår lysa i det klaraste rött och lemmarnas förlust skall ersättas med änglars och kerubers vingar"
(profeten muhammed)

"Den sanne muslimen är krigaren som accepterar exilen och krigsbytet skall vara hans reskost"
(profeten muhammed)

"Allah lät de (otrogna) förnekarna avtåga, rasande över att inte ha uppnått den framgång som de räknat med: Alah besparade nämligen de troende i den avgörande drabbningen - hos Allah finns all styrka, all makt. Och han drev ut dem bland efterföljarna av äldre tiders uppenbarelser, som hade stött angriparna, från deras befästa torn och darrande av skräck gav de sig utan strid, några har ni mördat (q-t-l) och de övriga tog ni till fånga. Och han gav er i arv deras land och deras hus och deras ägodelar och lovade er land, där ni ännu inte satt er fot. Allah har allt i sin makt."
(3:25-27)

Dessa på många sätt belysande exempel på den enligt de antinationella PK-politrukerna så väldigt "berikande" och "utvecklande" religionen islams till stor del människofientliga, totalitära, bloddrypande och djurfientliga dogmer, utgör, tragiskt och skrämmande nog, endast en bråkdel av den "heliga" koranens ungefär 123 verser och 324 övriga uppmaningar till och förhärligande av mord, våld, terror, stöld, militär erövring, terror, förtryck och förföljelse på/av sk "otrogna".

Det är av bla dessa verser och uppmaningar uppenbart att den kristna Guden knappast kan anses vara samma odödliga väsen som Allah liksom att religion, politik, välstånd, hämnd, militär erövring, våld och terror alltsedan profeten muhammeds till stor del bloddrypande livsgärning och islams bloddrypande grundläggande konvergerar inom den numera mäktiga och "respektkrävande" världsreligionen islam.

Det borde med andra ord egentligen inte vara speciellt svårt ens för den mest ansvarslösa, naiva och/eller hycklande PK-politruk att förstå varför Adolf Hitler beundrade profeten muhammed så mycket som han de facto gjorde eller varför Usama bin-Laden, som även han naturligtvis (och antagligen minst lika mycket som Adolf Hitler) beundrar profeten muhammed, nyligen utsågs till hederstiteln "Allahs svärd" av en grupp ledande muslimska skriftlärda.

Det borde inte heller vara alltför svårt att förstå varför det delvis på våld baserade och grundade islam skiljer sig från såväl Kristendomen och Buddismen eller varför Sverige, liksom hela den övriga demokratiska Västvärlden, definitivt skulle må bäst av ett minimalt politiskt, religiöst och kulturellt inflytande (och invandring) ifrån islam.

Kristendomen har som bekant till skillnad från islam dessutom genomgått såväl upplysningen som demokratiseringsprocessen och dess grundläggare Jesus Kristus sa, (återigen till solklar skillnad från den kriminelle massmördaren, våldtäktsmannen, slavhandlaren, djurplågaren, utpressaren, tjuven och militante världserövraren "profeten" muhammed), att "Den som lever av svärdet skall förgås av svärdet", att "Mitt rike tillhör inte denna världen" samt att "Giv åt Kejsaren det som Kejsaren tillhör och giv åt Gud det som Gud tillhör".

Att som i kommentaren från "Till Elisabeth" påstå att alla religioner i grund och botten är "väldigt lika" eller att som diverse sedvanligt svammlande, islamvurmande och antinationella PK-politruker påstå att islam är en "fredens religion" kan därför inte betraktas som något annat än ovanligt enfaldig, naiv eller medvetet förrädisk rappakalja av det mest imbecilla slaget!

Att liksom SD på många olika sätt värna om det även framöver icke-muslimska Sveriges väl och ve, demokrati, yttrandefrihet, kultur och traditioner, (vilket inte kommer att vara möjligt i ett Sverige med någon eller några miljoner "rättrogna" muslimer) borde naturligtvis vara en självklarhet för alla klarsynta och ansvarsfulla medborgare i vårt väletablerade och västerländska samhälle.
Permalänk 070703 @ 16:44
Kommentar från: Die Dumme Schwede!!!! [Besökare] · http://Kristen etik och västerlandets värderingar!!!
Bästa Elisabeth,

Sveriges välfärd och öppenhet har Vi inte fått till skänks! Genom kristen etik och västerländska värderingar har hela västvärlden åstadkommit en välfärd vilken saknar motstycke i historien. Västerländsk traditioner och kristen etik, med demokrati i spetsen, har gjort, att Du Elisabeth har möjlighet att tycka och tänka som Du vill och samtidigt känna en social och ekonomisk trygghet. Det finns inga andra religioner eller traditioner som är ens i närheten.
Efter att ha arbetat och bott i strängt muslimska länder önskar jag ingen, inte minst Du Elisabeth som kvinna, att få uppleva vad jag har sett och varit med om. Fråga gärna min kära hustru annars!!!
Den mest människofientliga religionen i världen är, för närvarande, ISLAM!!!
Vänligen Elisabeth, var inte så naiv och flummig i Din tro, att ISLAM i Sverige har något annat syfte än att sträva mot det totala maktövertagandet, både religiöst och politiskt, och sedan förbjuda alla andra politiska partier och religiösa trossamfund!!!!
Permalänk 070704 @ 12:17
Kommentar från: Kenneth [Besökare]
Ja även om dom inte dödar med en kniv när djuret lever så stödjer man en del det här iallafall.Ej bra.Ica och coop har jag mailat till men bara fått ett svar från coop.jag har nästan inte gått till coop efterdet här utan mera i ica även om jag har ett bonuskort på coop
Permalänk 070704 @ 17:00
Kommentar från: Kenneth [Besökare]
Och jag som var med hos dom som medlem förut :-(

Miljöpartiet definierar sig själva som demokratiska gröna och ett ICKE RELIGIÖST partiet ( FASAD) . Memehet Kaplan muslimskt fundamentalist ,Iman Präst och sharia-lag-förespråkare ( APARTHEID) är medlem och riksdagem ledamot för svenska miljöpartiet styrelse och tillsammas med ISLAMISKA RIKSFÖRBUNDET i Sverige är stolt över och tacksam till Gustav Fridolin för hans protest mot Israel och föraktfulla uttalande om Judarna:

" Byt Israels Befolkning

Tack sverigedemokraterna

Sd har ett bra mycket bättre djurrättstänkande än vad moderaterna har tex som vill att människan ska gå före eftersom mäniskan är högre på skalan.
sd står mera på djurens sida och det gillar jag eftersom jag är en bra djurvän.såklart ska vi arbeta emot alla brott mot djuren och se till att djuren mår så bra som möjligt och inte bara emot att religioner ska kunna eller andra människor ska kunna behandla djuren hur dom vill.
tyvärr vet inte alla människor,invandrare som kommer till det här landet hur vi svenskar tycker om djur och vill att dom ska behandlas på ett rättvist sätt.så det gäller att dom blir upplysta om det och dom som ej lyssnar och gör djurrätts brott ska straffas för det .jag är för hårdare straff för brott såsom misshandel,vanskötsel och annat med djur och som sd tycker även .

Tack Rikard Jomshof du är en modig person och som säger vad du tycker även om vissa personer ej gillar det.
Permalänk 070704 @ 17:21
Kommentar från: normal [Besökare]
Jag uppskattar att miljöpartiet hade civilkurage att se till att djurskyddet förbättrats. Nu kan småpojkarna inte längre meta aborre med mask på kroken. Levande agn har förbjudits. Deras naturintresse väcks inte längre av fisket.

Nu väntar jag med spänning på när miljöpartiet skall engagera sig i det grova djurplågeri som vissa kretsar till följd av sina religiösa vanföreställningar, ägnar sig åt. Tills resultat uppvisats, ingår även jag i bojkotten av COOP och avvaktar med att stödja partiet med min röst.

Men logiken behöver inte vara logisk, där tron styr. Kanske blir det som med antiprivatbilsfanatismens främsta företrädare. Ni minns kanske den kvinnlig riksdagsman som "brännt" en kvarts miljon av skattebetalarnas pengar på taxiresor ett år. Hennes samvete var rent och handlingarna politiskt ekologiskt korrekta. Hon berättade stolt att hon alltid samåkt i taxin, dvs hon och taxichauffören...
Permalänk 070705 @ 18:51
Kommentar från: Ben R. [Besökare]
Käre Richard

Är inte fundamentalism illa oavsett i vilket paket det kommer inslaget i? Den fundamentalism som Sd predikar för är lika skrämmande som de muslimer som spränger sig själva i luften i guds namn. Det skrämmande är att Sd har valt att blunda för de övergrepp som sker i namn av den kristna guden (som de facto är samma som den islamska). Kristendomen är som bekant världens största religion, och det har visat sig genom en uppskö av krig, förtyck, utrensningar och liknande. Irak och Afghanistan invaderades i guds namn, irakier och afghaner dödas och torteras i samma namn, vi har folk i sverige som kämpar för att förbjuda såväl abort som preventivmedel, också det i guds namn. jag skulle inte vilja påstå att Islam är mer förvirrat än Kristendomen då samma vansinne sprids av oss. Skillnaden är att när vi gör det packas det in i ord som demokrati och frihet. Kvinnans underordnade ställning i det svenska samhället bottnar i den kristna grundsynen, så säg inte något om islams kvinnoförakt.

Ska erat parti någonsin bli ett seriöst parti att räkna med så får ni lämna fundamentalismen bakom er.
Permalänk 070705 @ 22:12
Kommentar från: anders [Besökare]
Har sett vanlig slakt som ja också tycker är rätt vidrigt(åt inte kött på en månad efter det).
Men det här va bland vidrigaste ja sett, blir fan förbannad att folk inte kommit längre i utvecklingen. Det här är ju en ren perversion i religionens namn.
Om nån mindre vetande kom på att det här va rätt metod att slakta djur för 1500 år sedan må han va ursäktad, men det här är ingenting vi ska ta hänsyn till i europa o sverige idag 2007.
Det är ju absolut en sak vi ska verka EMOT.
Håller nån på med det där på svensk mark ska dom åtalas för djurplågeri.
Permalänk 070706 @ 11:23
Kommentar från: Gul&Blå. [Besökare]

Ben R,
om du överhuvudtaget skall kunna bli tagen med ett uns av allvar av någon annan än dina islamist, kommunist och Sverigefobiska kamrater, så får du definitivt ta och lämna såväl idiotismen som det rabiata Sverige och Väst-föraktet bakom dig.

Att de i stor utsträckning människofientliga dogmer som på 600-talet skrevs ner av den kriminelle massmördare, våldtäktsman, pedofil, tjuv, fördragsbrytare, utpressare, djurplågare, kvinnoförtryckare och militante världserövrare som muslimerna kallar för profeten muhammed på intet sätt "berikar" eller utvecklar Sverige, eller något annat demokratiskt och västerländskt samhälle, förstår, som tur är !, alltfler människor.

Vad gäller dina sedvanligt enfaldiga PK-idiotismer om kvinnans ställning inom islam respektive det kristna (och alltmer sekulariserade) Väst, så skulle jag vilja passa på och i detta sammanhang citera den turkiska författarinnan Serap Cileli;

"I Europa är ni alldeles för tysta om kvinnoförtrycket inom islam. Vi muslimska kvinnor hade besparats mycket lidande om detta tagits upp till debatt. Istället har européernas naiva syn på tolerans skadat oss. Jag brukar säga att ni dödar oss med er tolerans."

Och vem är väl mer naiv och dödligt "tolerant" än Ben R och hans PK-svammlande gelikar?...
Permalänk 070707 @ 18:54
Kommentar från: Gul&Blå. [Besökare]

Ben R,
att kristna och muslimer inte tror på samma odödliga väsen är det dessutom naturligtvis inte bara jag som hävdar. Det finns förvisso en hel del svammel om Abraham och liknande, men numera finns det även alltfler teologer och övriga människor som helt korrekt konstaterar att de kristna tror på Gud som fader till Jesus Kristus, den treenige Guden, medan muslimerna däremot bekänner sig till muhahammeds Allah så som han beskrivs i den i stor utsträckning människofientliga koranen.

I Bibeln säger Jesus att : "Jag är Vägen, Sanningen och Livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig." Det står även att: "Var och en som förnekar Sonen, han har icke heller Fadern: den som bekänner Sonen, han har ock Fadern."

I koranen framgår det av sura 5:72 och 19:88-91 att Allah inte har någon son och det betraktas inom islam rent allmänt som en stor synd att påstå att Allah har en son.

Summan av kardemumman blir därför att koranens Allah inte är densamme som Bibelns Gud.

Denna slutsats understöds dessutom av en hel del andra förhållanden som tex att medan Bibeln lär att Gud skapade människan till sin avbild, och att endast synden ligger däremellan, så lär koranen att Allah förvandlade "Bokens folk", (dvs Judar och Kristna), till apor och svin (!) liksom att; "Judarna säga: 'Esra är Guds son', och de kristna säga: 'Kristus är Guds son'. Detta är vad de föra på tungan; de likna dem, som voro otrogna förut. Må Allah förgöra dem! Huru kunna de vara så förvända?"

Denna muslimska, dvs inte endast islamistiska, förbannelse i tex sura 9:30 över dem som bekänner sig till Kristus som Guds son, liksom alla dogmatiska uppmaningar inom islam att bekriga och bekämpa de "otrogna", borde enligt min personliga mening även kunna få upp ögonen inte minst på en hel del för närvarande alltför PK-likriktade kristna människor i Sverige om varför de har all anledning att genomskåda de mer eller mindre islamvurmande riksdagspartiernas med sanningen föga överensstämmande svammel och rena barnsagor i dessa islam- och demokratirelaterade frågor.

I dagarna kunde man även läsa om 800 kristna som år 1480 på mer eller mindre sedvanligt muslimskt vis halshöggs av muslimerna i den italienska staden Otranto när de vägrade att konvertera till det då sedan länge via militanta Jihad-krig expanderande islam.

Ett bloddrypande bevis bland många andra på hur profeten muhammeds "rättrogna" efterföljare har agerat gentemot oss "otrogna hundar" när de befunnit sig i majoritetsställning...

Den enkla sanningen är hursomhelst nu liksom år 632 eller 1480 att ju mindre som det politiska, religiösa och kulturella inflytandet blir i såväl Sverige som i det övriga Väst av islam (och dess allt annat än kristna eller sekulariserade dogmer), desto bättre är det för såväl alla djur som alla icke-muslimska människor!
Permalänk 070708 @ 21:38
Kommentar från: Roger Acosta [Besökare]
Jag bojkottar sedan tidigare Willys som säljer halalslaktat.

Skall man nu bli tvingad till att sluta handla på coop också.
Permalänk 070711 @ 18:04
Kommentar från: Gargamel [Besökare]
Ja du Ricky, det här med maten är bara ytterligare ett steg i utrotningen av vårt sätt att leva. Tur att det finns några få som orkar och vågar bromsa det oundvikliga scenariot vi går till mötes. Inkräktare som kommer hit ska få ta sig absurda friheter och trampa på våra tår, medans vi svenskar snart är rasister om man äter sill...

Valet 2010-Måtte det gå vägen !!!!
Permalänk 070712 @ 20:47
Kommentar från: mi [Besökare]
Undrar bara om jag kan kräva blodpudding och beacon i affärerna om jag flyttar till ett muslimskt land??Det är ju en svensk rätt som jag är uppvuxen med och varför ska jag ändra mina vanor?
Permalänk 070713 @ 01:02
Kommentar från: Fredrik Carlsson [Besökare]
Nu är det ju lite spännande att vi bara har 125 000 aktiva muslimer i Sverige som faktiskt går till moskén.

Åke Sander, docent i religionsvetenskap, konstaterade ju att de 350 000 till 450 000 som har bakgrund i muslimska länder till en majoritet har en fullt moderniserad syn på sin religion.

Vill för övrigt tillägga, eftersom SD vill visa sig humana mot djuren, att slakt som slakt, målet är detsamma.

Jag betvivlar att SD tillämpar samma argument kring flyktingpolitiken när man menar på att flyktingar inte har samma rättigheter som infödda svenskar i Sverige utan skall särskiljas.

Men å andra sidan har de flesta rasister gett uttryck för sin vilja att märkbart utländska personer med djur så det är väl inte mer än rätt att kossorna skall ges mer värde, allt enligt SDs ideér.

Just snygga åsikter SD och Åkesson bär på...
Permalänk 070718 @ 10:48
Kommentar från: Elisabet [Besökare] · http://www.alma-reviva.com
Till "Fredrik Carlsson":

Om Åke Sander inte ens vet om det finns 350 000 eller 450 000 personer i Sverige med bakgrund i muslimska länder - hur skulle han då kunna påstå att en majoritet av dem har en "fullt moderniserad syn på sin religion"? Hur kan han ens påstå att de alls är muslimer?

Ge länken till den undersökning som visar på allt detta! Ska bli spännande att ta del av särskilt med tanke på de statistiska säkerhetsföreskrifter som praktiskt taget omöjliggör undersökningar av människors religionstillhörighet och religiösa tro.

Auktoritetstron du ger uttryck för i stycket om Åke Sander upphäver betydelsen av dina övriga åsikter.

Fredrik Carlsson bryr sig inte om att djur plågas. OK.
Permalänk 070725 @ 13:31
Kommentar från: neocon [Besökare]
Vad lämpligt att artikeln glömmer nämna att även judarna använder samma slakt. OCH de godkänner inte bedövning.
Permalänk 070728 @ 19:16
Kommentar från: Kenneth [Besökare]
mi. det är nog svårt att kunna ta med dom där sakerna till tex saud arabien.
Sedans det har har uppdagats så har jag gått väldigt lite till coop.Har istället tagit ica mycket.Jag har skrivit till coop, men ej fått något svar
Permalänk 070729 @ 09:38
Kommentar från: Richard Jomshof [Medlem]
neocon:

Jag vänder mig naturligtvis emot alla former av religiös slakt, halal såväl som koscher, vilket torde framgå av rubriken. I texten skriver jag dessutom att Sveriges Muslimska Råd, Judiska Centralrådet och Broderskapsrörelsen gemensamt kräver att en undantagsparagraf om religiös slakt ska införas i Djurskyddslagen.

Det är möjligt att det trots detta inte framgår, men naturligtvis gäller det även koscher. Länken nedan (som det dessutom hänvisas till i ett par av kommentarerna), gäller koscher-slakt:

www.petatv.com/tvpopup/video.asp?video=agri_long&Player=qt&speed=_med

Mvh, Richard Jomshof
Permalänk 070729 @ 15:58
Kommentar från: marina [Besökare]
Hejsan!
Jag ar sedan manga ar bosatt utomlands. Man maste gora manga forandringar i sitt liv nar man gor det. En av dom ar att man maste ta seden dit man kommer. Jag vet inte om jag ska flytta tillbaka till Sverige, eller ej. Jag har precis skickat ett mail till DO och Jamal Nijim som forsoker infora muslimsk slakt i Sverige. Uppmanar Er alla att gora det. do@do.se. Sverige ar inget muslimskt land och ska aldrig bli det. Muslimsk slakt ar fruktansvard fast forvanad ar jag inte att dom inte har nagot problem med det. Dom hugger ju huvudet av oskyldiga manniskor.
Marina
Permalänk 070729 @ 16:29
Kommentar från: Holken [Besökare]
http://sydsvenskan.se/malmo/article254852.ece
Permalänk 070730 @ 00:31
Kommentar från: Göran Anderssonw [Besökare]
Halalslakt är bara en liten del av problemet. Idag har Sverige ca 700000 invandrare av afrikanskt och muslimskt ursprung. Svenska familjer och familjer med europeiskt och amerikanskt ursprung har ca 2 barn per familj. Ovan relaterade familjer har 4-6 barn per familj. vad blir konsekvensen för Sverige på sikt?
Permalänk 070803 @ 00:39
Kommentar från: Jonte [Besökare]
Vi glömmer älgarna! Hur många älgar är det inte som skadeskjuts under varje höstjakt? Inte nog med detta. Lite här och var i vårt land förekommer det att bönder slaktar "med kniven". Själv fick jag en gång bevittna hur en bonda högg huvudet av en höna. Efteråt flaxade den huvudlösa hönan omkring en lång stund!
Permalänk 070805 @ 12:17
Kommentar från: Sara en UPPRÖRD 14 ÅRING [Besökare]
OMG OMG säger jag bara jag har aldrig i hella mitt liv sett någon som är så himla Rasistiska som ni !!! OMG att ni kan hata någonting så mycket jag är 14 år men jag är inte dum jag vet när jag ser hat hat hat, jag var kristen först och var en vanlig typisk svensk tjej men jag konverterade till Islam för ett halv år sen, eftersom jag läste Koranen och titta igenom bra fakta om en Religion men erat dumma parti som jag har försökt att se bra sidor om nej nej jag kunde inte hitta nått bra i denna dumma hemsida. Ursäkta mitt ordspråk* men ni letar efter smutset i Islam i Invandrare ja och frästen TALIBANER ÄR INTE MUSLIMER och INTE ANDRA TERRORGRUPPER dom bor i ett muslimt land dom kallar sig muslimer men var i Koranen står det att man ska döda nej det står att man ska försvara sig själv, och ni bara tolkar allt fel alla persoer på denna hemsidan ni borde SKÄMAS!!!! Tänk om allt folk hade smuts kastat Kristendomen vad är det påven säger att man inte ska ha premitivsaker när man har sex och att man inte får adoptera FYYY SKÄMS TACK FÖR ATT JAG FICK SÄGA VAD JAG HADE I HJÄRTAT HOPPAS DU LÄSER DETTA Jomshofs SÅ SKÄMS OCH NI VUXNA OCKSÅ SOM BARA HATAR HATAR HATAR/// SARA EN JÄTTE UPPRÖRD 14 ÅRING
Permalänk 070806 @ 00:14
Kommentar från: En oroad svensk [Besökare]
En intressant tråd att följa. Det som gör mig lite förvånad är den energi som läggs på att svartmåla människors seder och bruk. Jag är inte så säker på att alla ni som skriver om detta "hemska" sätt att slakta djur på, skulle vilja vara utan blodpuddingen om ni hamnade på ett ställe där sådant inte var seden. För ni tycker väl det är skönt att åka till Turkiet och sola?? Det är alltid lätt att hitta argument för främmande och skrämmande ting. Det befängda i vissa av inläggen, i ett försök att uttrycka åsikter eller skapa debatt, är att det saknas vettig grund i många påståenden. Det skulle vara högst märkligt om "hotet" från muslimer i Sverige, verkligen är det de har kommit hit för att genomföra. Mycket märkliga argument, men det är väl tur att det inte är många i det här underbara landet som tar SD på allvar. Jag får mig alltid ett gott skratt när jag läser vad som står på denna websida. Tack för parodin SD!
Permalänk 070806 @ 01:25
Kommentar från: Gul&Blå. [Besökare]

En oroad svensk,
vilken "vettig" och på fakta baserad grund har egentligen du och dina mer eller mindre islamvurmande gelikar för era minst sagt naiva, patetiska, parodiska och potentiellt livsfarligt korkade spekulationer om det "fredliga" med islam liksom att det är "berikande" och "utvecklande" att bereda än mer mark, makt och ytterligare tiotals eller hundratals skattemiljarder för/åt ytterligare tiotals miljoner muslimer och människor med muslimsk bakgrund i Sverige och det övriga Europa?

Och vad tycker du egentligen om den kriminelle massmördare, pedofil, våldtäktsman, slavhandlare, slavägare, djurplågare, kvinnoförtryckare, rövare, utstuderade fördragsbrytare och militanta världserövrare som muslimerna kallar för profeten muhammed? Var han "perfekt" eller inte?

Hur som helst, så är naturligtvis sanningen den att ju mindre som inflytandet framöver blir från såväl islam som islams nyttiga idioter, desto bättre är det för oss alla! För djur såväl som för människor.
Permalänk 070807 @ 17:35
Kommentar från: Kenneth [Besökare]
Hej Kenneth!

Tack för ditt mail! För några år sedan hade vi en artikelserie i Djurens
Rätt där vi tog upp frågan om djursyn inom världsreligionerna.

Jag sitter just nu och skriver på nya texter till vår hemsida. Under
rubriken "Ideologi" kommer det så småningom finnas en artikel om ämnet.

jag delar din uppfattning att det är en viktig och angelägen fråga.
Bästa hälsningar
Roger
-------------------------------------------
Roger Pettersson
Politisk chef
Djurens Rätt
Permalänk 070808 @ 14:56
Kommentar från: Gul&Blå. [Besökare]

Och så en liten reflektion i största allmänhet om de morbida, extremt förvirrade, motsägande, totalitära och i skrämmande stor utsträckning människofientliga gissel som kallas kommunism respektive islam:

"Vad utmärker en kommunist? Jo, det är någon som läser (och bekänner sig till) Karl Marx och Lenin. Vad utmärker en antikommunist? Jo, det är någon som FÖRSTÅR Karl Marx och Lenin."

"Vad utmärker en muslim? Jo, det är någon som läser (och bekänner sig till) profeten muhammed som Allahs ende profet. Vad utmärker en islam-kritiker? Jo, det är någon som FÖRSTÅR profeten muhammed som Allahs ende profet."

Med ett varmt tack till Ronald Reagan.
Permalänk 070808 @ 19:50
Kommentar från: Olle [Besökare]
Hej Sverige.
Visst e de skönt att man kan äta halal/kosher kött i Sverige om man vill. Så är det också så jävla bra att kunna surfa på nätet när man har lite tid över. Fy fan va nice de är att kunna läsa inlägg från de dummaste mänskorna som vandratt på denna jord ;-)..

Vet ni vad TÖNTAR MC Donalds i rosengård serverar halal/kosher kött i sina burgare, de så hemskt!!!! De smakar ju så muslimiskt ååå fy fan. Skall inte vi alla ta å bojkotta MC. Kom igen nu alla. Våra barn skall inte äta på mc mer.
OOOO fan jag kom på en något…. 99 % av allt kebab köttet i Sverige är halal FAAAAN måste jag sluta äta kebab nu. Jag som älskar min italienska kebab pizza. MEN MEN för Sveriges bästa å alla mina bröder å systrar här, så skall jag inte äta någon kebab pizza idag.

PS: Ni är duma :-P
Permalänk 070825 @ 18:18
Kommentar från: BH i Luleå [Besökare]
Vad säger jordbruksverket om denna slakt ?
Detta kommer väl att fortsätta att gäcka oss. Sverige kan ju inte skrota sina lagar så att dessa ska passa andra religioner.
Dessbättre har inte Svenska Kyrkan något att göra med hur det övriga samhället handhar slakt av djur.
De skulle säkert kunna ha synpunkter på detta men de hör inte till de dagliga rutinerna att leka experter åt jorbruksverket. Rspekten för allt liv och det levande räcker långt.

Mvh
Permalänk 070830 @ 15:51
Kommentar från: Misha [Besökare]
Men ursäkta mig vad är det jag läser. Läser ni ens riktig ren fakta så ni vet vad ni skriver om. Jag skäms över min svenska befolkning.
Permalänk 071007 @ 20:13
Kommentar från: Öyvind [Besökare]
Så här går Halal slakt till


Vranint till känsliga personer

http://www.youtube.com/watch?v=X1_BOAF7qvk&eurl=http://www.siad.dk/main.php
Permalänk 080626 @ 18:47
Kommentar från: Bengt Elion [Besökare]
De människor, som enbart äter halalslaktade djur, är att beklaga!
Någon gång efter 600-talet har en imam, hittat på ett fruktansvärt inhumant sätt att avliva oskyldiga djur på och detta har skrivits in i koranen någon gång då vi satte skräck i världen med vikingaplundringar, vilket upphörde i slutet av 1000-talet av vår tideräkning, förmodlingen på grund av ökade kunskaper. De erupeiska religonerna har under århundraderna insett att jorden inte är platt och ändrat och ändrar sina regler alltefter forskningens framsteg. Man accepterar t.o.m. att planeten Tellus inte är universums centrum.
Dessvärre har inte koranen blivit förändrad, sedan den nedtecknades, vilket vittnar om dess totala omedvetenhet om vetenskapens landvinningar under tidernas gång.
Halalslakt är grymmare än rovdjurs dödande av sina byten, vilka dödas direkt, utan att plågas.
De människor, vilka enbart äter halalslaktade djur,
eftersom det står i koranen, bör tänka om och antingen bli vegetarianer, eller äta djur, som är slaktade enligt våra lagar!
De texter, vilka nedskrevs för ca 1400 år sedan, är i många häseende grymma, då de skrevs ned, då
begreppen var annorlunda än idag.

De människor, ifrån andra länder, som av olika anledningar har fått tillåtelse att stanna här, bör
följa våra seder, lager och förordningar och inte försöka ändra dessa efter de lagar och förordningar, som finns i de länder, som de har lämnat. Då kan vi uppnå en fredlig samextistens mellan olika befolkningsgrupper i Sverige!
Permalänk 080907 @ 01:44

Kommentera:

Kommentarer ska godkännas innan de publiceras och vi hoppas att Du har överseende med att det kan ta lite tid innan Din kommentar läggs ut. En kommentar ska beröra det aktuella blogginlägget. Stötande eller på annat sätt olämpliga kommentarer publiceras inte.

Din e-post-adress kommer inte att visas på denna webbplats.
Din URL kommer att visas.
Tillåtna XHTML-taggar: <p, ul, ol, li, dl, dt, dd, address, blockquote, ins, del, a, span, bdo, br, em, strong, dfn, code, samp, kdb, var, cite, abbr, acronym, q, sub, sup, tt, i, b, big, small>
URL:ar, e-post, AIM och ICQ-nummer kommer att konverteras automatiskt.

Ange säkerhetskoden som visas nedan:

authimage

Inställningar:
 
(Radbrytningar blir <br>)
(Sätt cookie för namn, email & URL)

Jomshofs blogg

Richard Jomshof är ansvarig utgivare för SD-Kuriren. Han sitter i Sverigedemokraternas partistyrelse och verkställande utskott, samt representerar partiet i Karlskronas kommunfullmäktige och landstingsfullmäktige.
E-post

Bloggtoppen.se

BlogRankers.com

Arkiv

Månader:

Juli 2010 (3)
Maj 2010 (3)
April 2010 (1)
Mars 2010 (2)
Februari 2010 (3)
December 2009 (3)
November 2009 (2)
Oktober 2009 (2)
September 2009 (3)
Augusti 2009 (1)
Juli 2009 (1)
Juni 2009 (3)

» Samtliga...

Prenumerera

RSS 0.92:
Inlägg, Kommentarer
RSS 1.0:
Inlägg, Kommentarer
RSS 2.0:
Inlägg, Kommentarer
Atom:
Inlägg, Kommentarer

Administrera

Logga in...