Senaste inlagt

Ledarbloggar


Prenumerera på nyhetsbrevet!
Gratis prenumeration
Anmäl dig till en gratis prenumeration på nyhetsbrevet.

Om cookies
SD-Kuriren använder cookies.

Prenumerera på RSS-flöde från Insändare Insändare | 080519, 20:49
Folkomrösta om papperlös vård

Mycket kan jag tåla, men tänker Sverige på vad de sysslar med nu angående papperslösa som ska få gratis vård? Människor som av olika anledningar gömmer sig i Sverige och inte vill ge sig till känna, ska belönas med att få gratis sjukvård.

Jag sitter och betalar minst 35 % i skatt och betalar ändå upp till 300 kr för ett sjukbesök beroende på var jag bor i landet. Skulle jag inte ha råd att betala så går det iväg till inkasso och det sjukbesöket skulle kunna bli hur dyrt som helst i slutändan. Inte skulle de låta mig slippa undan för att jag inte har råd att betala.

Hur är det med alla våra hemlösa? Får de också chansen att ta del av denna papperslöshetslag? Kan de gå till doktorn utan att behöva bevisa vem de är och utan att betala? De är en samhällsgrupp i vårt Sverige som verkligen behöver stöd och hjälp. Varför har inte ett sådant här förslag kommit upp för att hjälpa dem? Det får kosta vad det vill på nästan vilka villkor som helst för att hjälpa människor som vi inte har minsta vetskap eller kunskap om.

Samtidigt som vi har samhällsgrupper i Sverige som är så svaga att de gråter efter hjälp men ändå blir förbisedda. När papperslösa inte kommer att behöva betala för sin sjukvård blir det enorma kostnader för våra sjukhus. Med tanke på att invandrare ofta bär med sig andra sjukdomar än vi är vana vid att behandla i Sverige, så blir kostnaderna dessutom ännu högre på grund av det. Vem kommer att betala för de kostnaderna, så att sjukhusen kan fortsätta sin övriga verksamhet?

Det går inte ihop i dag utan det måste dras in både på det ena och det andra. Då kan ingen komma och inbilla mig att de ska klara av att behandla alla papperslösa utan att få ersättning för det. Pengarna måste tas någonstans och vem får då betala? Detta är en fråga som måste upp till en folkomröstning, eftersom det handlar om svenska folkets rätt till god sjukvård.

Lisen Lundvik

Kommentarer:

Kommentar från: Johan Dahlberg [Besökare] · http://blogg.johandahlberg.se
Det är väldigt enkelt! Det handlar om med mänsklighet. Något som ni i ert parti tydligen inte förstår vad det är. Jag beklagar och ni är varmt välkomna att lära er av oss inom Socialdemokratin
Permalänk 080519 @ 22:20
Kommentar från: Dragan Klaric [Besökare]
Nu får ni ge er! Det finns inga papperslösa bara efterlysta illegala utlänningar som gömmer sig! Jag blir så jädrans trött på begreppet papperslösa, inte trodde jag att SD också skulle falla i fällan och kalla dessa efterlysta illegala utlänningar för papperslösa.

Jag skulle vilja se att Lisen Lundvik ändrar i sitt inlägg och kallar det för vad det är.

Dragan Klaric
Permalänk 080519 @ 22:37
Kommentar från: Hör sången keops pyramid på youtube [Besökare]
Ha! de nya Socialdemokraterna har ingen medmänsklighet i kroppen. det som driver dom är att göra personlig karriär och det går lättast genom att manipulera Svenska väljare. liknar mer en sekt,ett pyramid spel där de högre upp i skor sig på de lägre.

Vad för hjälp får hemlösa i Sverige?
Vad för hjälp får folk i u länder varför fortsätter och ökar utnyttjandet av barn, och fattiga i tredje land och även inom EU?
Varför tar Socialdemokrater redan på kommunalråd nivå 1000 000 i lön medan sjukvårdbiträden bra 16 000 kr är det solidaritet?

SD vill att man skall hjälpa folk i sina Hemländer så de inte tvingas flytta till Sverige. skall bara de få som kan ta sig inom schengengränsen få detdrägligt ???
om man läser Sd partiprogram och jämnför med ex Sharon stones Planet Hope och även jämnför med FN´s program så har de gemensama drag.
Att bygga upp en trygg och anständig tillvaro i VARJE LAND!!!!!
Att Svenska politiker vill lura hit folk som är i nöd är för att utnyttja dom till att ta de sämre jobben annars skulle Sossepartitoppen få städa upp sin egen lort efter sig. Nu när Svenska fot folket fått det bättre och lärt sig att var och en tar hand om sin egen lort.
SD är ett medmänskligt parti som även invandrare som levt i Sverige länge stöder för de upptäcker att andra partier är falska och lyssnar inte på fotfolket. Ta bara ex carl Bildt med facit i hand inser de flesta från Balkan att han bara gjorde karriär och tjänade pengar på folks lidandeistället för att verligen hjälpa folk i nöd.
Permalänk 080520 @ 01:46
Kommentar från: Lisen [Besökare]
Johan-
det räcker att säga till dig att gå in o läsa de kommentarer du fått på din sida. De svarar varmt för vad jag känner mot vad du tycker. Speciellt Nisses kommentar. Jag känner många med hans känslor. Det är därför jag är Sverigedemokrat idag.

Dragan-
Jag är Sverigedemokrat och står för att rätten om yttrandefrihet och demokrati. Då ska ingen annan lägga ord i min mun om vad jag ska kalla människor.
Alla människor har ett värde, jag vill bli respekterad och då respekterar jag andra.
Permalänk 080520 @ 08:25
Kommentar från: Emma [Besökare]
Det Johan inte verkar begripa är att medmänsklighet i form av sjukvård tyvärr kostar enorma pengar och resurser. Tyvärr lever vi inte i en sagovärld där allt är gratis och problemfritt bara man är en snäll teddybjörn, och där ingen kommer att missbruka ett naivt vårdsystem som försöket ta hand om hela världen.
Permalänk 080520 @ 11:02
Kommentar från: Hör sången keops pyramid på youtube [Besökare]
kollade på Johans blogg en 17 årig som manipularats som så många andra.

Man borde göra ett TV reportage eller skriva en bok om hur Sverige var på 80, 90 -talet innan vi gick med i EU då skulle alla tycka det var ett dröm och fantasiland som alla skulle vilja ha tillbaka. Att världen förändras och globaliseras är bra men det innebär inte att Sverige måste försämras.

Att Sverige försämras beror på ruttna politiker har hjälpt fram varandra och nu är bara dåliga kvar.

Tänk om fler hederliga människor som ex Birgitta Dahl fortsatte inom politik och nya som henne släpptes fram då blev det bra igen. Hon förde en politik som SD partiprogram är väldigt likt.
VÄNTAR NU PÅ ATT SVERIGE DEMOKRATERNA BILDAR REGERING 2010, då kan Svenskar som flytt till Norge återvända. Må got
Permalänk 080520 @ 14:37
Kommentar från: Dragan Klaric [Besökare]
Min kära Lisen, vad tror du att jag är? Jag kan tala om för dig att jag är Sverigedemokrat och stolt över det! Du får gärna besöka min blogg http://dragansd.blogspot.com/ och läsa vad jag tycker om gratisvård till illegala utlänningar som gömmer sig. Var du fick iden att jag inte visar dig respekt vet jag inte, men du har nog fått saken bak o fram! Jag kommenterade det faktum att du kallar dessa människor för papperslösa! När de är efterlysta illegala utlänningar. Jag la inte ner 1,5 månads idogt arbete och stod utanför Skånehuset i Kristianstad den 22 april och protesterade mot policyn att man ska ge efterlysta illegala utlänningar gratis vård för att nu se på hur det parti jag är medlem i börjar kalla dem för papperslösa. Det är inte den politik jag tänkte mig att Sverigedemokraterna nu skulle börja föra. Kalla dem för vad de är ”efterlysta illegala utlänningar” och skippa ordet papperslösa.

Dragan Klaric Medlem SD Helsingborg
Permalänk 080520 @ 14:40
Kommentar från: Utlandssvensk [Besökare]
Johan !

Det finns ingenting att lära från Socialdemokratin som kört Sverige i botten i decennier. Du har varit med om att besluta att låta allt fler från Mellanöstern med annorlunda kultur invadera Sverige och skänka dem kravlösa bidrag i evig tid. Ja - men resten av alla dessa millioner stackars människor i världen hur känner du för medmänskligheten i deras fall?

Johan - det finns något som kallas ett lands egna resurser och det landets egna medborgare. Sverige är trots allt ett litet land med begränsade resurser. Många står i sjukhusköer och många lider och faktiskt i dag upplever hur invandrare i många fall särbehandlas och har större och rikare bidrag och överlevnadsmöjligheter än våra egna svenska medborgare, många som deltagit i att bygga upp detta landets trygghetssystem du nyttjar men samtidigt medverkar till att rasera genom dina partiåsikter. Visste du inte det? Sorgligt eftersom du tror dig veta allt eftersom du vill att vi: ”ska lära av oss inom Socialdemokratin”
- Patetiskt. -

Jag är inte medlem i SD men jag tror inte dom behöver lära något av (S) ty (SD) använder sunt förnuft i sin framtoning och framför ett välbetänkt partiprogram befrämjande nationen Sverige.

Vi betalar alla för oss genom skattemedel för invandringskostnader, som är den stora utgiftsposten. Sjukvård, försvar och allt det andra Sverige har svårigheter med att klara av på grund av den oekonomiska obalansen man mörkar och inte öppet redovisar! Hur känner du för medmänskligheten i svenska medborgares fall Johan?
Permalänk 080520 @ 15:58
Kommentar från: Hör sången keops pyramid på youtube [Besökare]
Sveriges Televison är politiskt styrda lika så Sveriges radio alla programledare och media folk ersätts med personer av utlänsk härkomst. och alla program har en underton som påvisar hur illa mörkyade behandlas. ta bara serien Andra Avenyn där "Håkon överfaller en mörkhyad tjej" Alldrig att SVT skulle våga skrivit manuset där en Svensk tjej våldtas av en utlänning det det skulle skildra vardagen i Sverige allt för väl.

TV licensen kan de slopa det går ju ändå bara till politikerpropaganda tom Nyhetsprogrammen skildrar och vinklar till Sverigefientlighet och hat mot Svenskar. det finns ju bra Svenska som AXESS tips de sänder rekordlångafilmen Heimat som serie på Lördagar
Permalänk 080520 @ 16:42
Kommentar från: Stefan [Besökare]
Naturligtvis tycker en sosse att vi ska lära av dom. En papperslös (=illegal flykting) som aldrig betalat en krona i skatt ska alltså få fri vård, men en lågavlönad svensk arbetare som varit med och betalat världens högsta skatter i alla år måste betala hundratals, kanske tusentals kronor för sin vård. Detta kallar sossarna för rättvisa. Ska bli kul att höra partichef Mona stå i talarstolen och förmedla detta till sina väljare. Fri vård till alla papperslösa, vem ska betala den Johan Dahlberg? Är det dom berömda fattigpensionärerna, de arbetslösa, de sjuka, de ensamstående och alla andra som idag har svårt att klara vardagen? Att höja skatterna för dessa svaga grupper, så att de papperslösa ska få fri vård känns ganska hånfullt. Varför vill sossarna så gärna höja skatterna för alla svenskar när vi i Sverige redan har världens högsta skattetryck? Finns det ett samband mellan dessa höga skatter och vår generösa flykting- och invandringspolitik?
Permalänk 080520 @ 17:04
Kommentar från: Kalle [Besökare]
Om så kallade "papperslösa" inte behöver betala hos läkaren, så måste det väl gälla oss alla. Dvs om jag går till läkaren och vägrar visa leg. resp. persnr, så får jag väl inte heller betala, eller hur?
Permalänk 080520 @ 20:26
Kommentar från: Lisen [Besökare]
Dragan-
Hej, tror vi mötts också. Ja jag vet vem du är och har läst på din blogg.
Jag menar bara att vi har olika sätt att uttrycka oss och det är vad jag menar med vad jag skrev.
Säger samtidigt att jag inte sagt att någon därmed har fel.
Det är också så att det finns gånger då vår lag heller inte räcker till i Sverige och i samband med det så blir det också sk. papperslösa o då går det inte att dra alla över en kam.
Lisen
Permalänk 080520 @ 21:30
Kommentar från: Roland Jarl (medlem) [Besökare]
Dragan,

Du har helt rätt!

Lisen,

Du har helt rätt!

Sverigedemokraterna har helt rätt!

Känner ni vinden? Medvinden som snart blåser upp till styv kuling, vi har rätt!

Vi alla gula och blåa som kämpar för vårt lands överlevnad är vardagshjältar 24 tiimmar per dygn.

Tack Dragan och Lisen för att ni kämpar med varandra mot samma mål.

Roland Jarl
Permalänk 080520 @ 22:08
Kommentar från: Lisen, medlem [Besökare] · http://luddeolisens.blogg.se
Roland Jarl

Skratt !!!

Tack Roland för dina ord!

Du har så rätt - du också.
Ja vi måste föra kampen vidare, tillsammans.
Permalänk 080520 @ 22:50
Kommentar från: Stigman [Besökare]
Hör och häpna! Dagen efter ovanstående blogg ställde Aftonbladet i sin internetupplaga frågan huruvida gömda och papperslösa flyktingar skulle erhålla vård. Vid 4981 avgivna svar var 62,8% emot och 37,2% för. En mycket tydlig markering från det svenska folket således, så en folkomröstning är nog det sista vi kan räkna med.
Permalänk 080521 @ 01:20
Kommentar från: Sveriges starkaste man [Besökare]
Då och då dyker de upp. Ungpolitikerna som vill göra karriär och imiterar sina äldre förebilder. Det som de har att säga är mest floskler och det ger det hela ett komiskt skimmer. Därför är det inte värt att kommentera. Dywik är en och Dahlberg är en annan.

Men det tråkiga är att de i sina karriärambitioner leder svenskarna att följa den traditionella fållan som inte är bra för vår framtid.

Ett annat syfte är att de vill sprida länkar till sin hemsida i syfte att få högre uppmärksamhetsvärde, bland annat på sökmotorer. SD är generöst och demokratiskt som tillåter detta. Tillåter S att Sd lägger upp länkar på deras hemsidor?
Permalänk 080521 @ 15:28
Kommentar från: Fint Väder [Besökare]

Så här skriver Dahlberg på sin blogg :”Ifall förslaget går igenom lagfäster Sverige en ordning där hälso- och sjukvård är en medborgerlig rättighet istället för en mänsklig rättighet”.
Och han skriver även: Det är skrämmande att se att Socialdemokraterna är positiva till förslaget.
Dahlberg menar alltså att det är en mänsklig rättighet för folk i hela världen att åka till Sverige och få fri sjukvård.
Vad Dahlberg inte vill förstå är att vården kostar pengar och den betalas av vanligt folk via landstingsskatten. Det är väldiga pengar som en lågavlönad skyfflar över till landstinget under sin livstid. Men han eller hon betalar lojalt in sina skattepengar. Detta i tron att när vården behövs så är det bara att åka in och få ta del av världens bästa sjukvård.


Men om folk från alla världens hörn kommer till Sverige och åtnjuter fri sjukvård så räcker pengarna inte till åt alla. Många svenskar som betalat in väldiga belopp till landstingets sjukvård prioriteras bort.
Om det är en mänsklig rättighet att få sjukvård borde det vara en dubbel mänsklig rättighet att åtnjuta den sjukvård man betalat för. Det är också en mänsklig rättighet att åtnjuta godtagbart rättsskydd vad avser liv och egendom. När politikerna skänker bort svenskarnas sjukvård till folk från fjärran länder begås alltså brott mot svenskarnas mänskliga rättigheter .
Sådana brott begås på löpande band och kallas för prioritering. Man prioriterar helt enkelt bort folk från vården. Folkmord kallades sådant förfarande under andra världskriget.

Den bristande rättssäkerheten i Sverige beror på vänsterpartiets inflytande inom förvaltning, media, LO och socialdemokratin. Ja, det finns gott om gamla kommunister inom PARTIET, och för en sovjetkommunist går statens intressen långt före medborgarnas, som till och med fick svälja ihjäl i mångmiljonantal. Detta samtidigt som Sovjetstaten exporterade sitt väldiga spannmålsöverskott. Pengarna gick till inköp av vapen.

Att sossarna i detta falla synes gå på den anständiga linjen torde bero på att partierna NUMERA tvingas ta hänsyn till SD:s populära och folkligt förankrade politik.
Permalänk 080521 @ 16:54
Kommentar från: P.Simon [Besökare]
Får dom förtur i vårdköerna också?
Permalänk 080521 @ 18:37
Kommentar från: Fint Väder [Besökare]
Prioritering är innebär många gånger mord. För prioritering inom sjukvården innebär normalt att vissa grupper prioriteras bort från ALL adekvat vård. Det är nämligen så att varje landsting har en budget, och om budgeten överskrids så skär det ned.
- Skärs ned VAR ?
- Jo, man skär ned vården för dom som inte kan klaga, t ex de äldre. Det rör sig faktiskt om något som mer eller mindre liknar folkmord.
Permalänk 080524 @ 21:17
Kommentar från: elisabeth [Besökare]
Johan Dahlberg kallar detta för "mänsklighet" och välkommnar oss till Socialdemokraterna. Är det mänsklighet att låta hemlösa leva som de gör? Är det mänsklighet att våra gamla inte får den vård och omsorg som de har rätt till på gamla dar. Är det mänsklighet att mitt handikappade barn får betala sina sjukhusbesök, när en illegal får den gratis? Är det mänsklighet att lura hit folk till guld o gröna skogar och sedan utnyttja dom att jobba svart för några kronor? Är det mänsklighet att vissa grupper i vårt samhälle ska behandlas med "positiv särbehandling" och ha bättre ekonomi än vi som idag lever på existensminium? Nä du Johan, väx upp och lär dig verkligheten som vi lever i idag. Jag är snart 51 år så jag vet vad jag talar om. Jag har sett mycket elände och orättvisor i mina dagar och började arbeta när jag var 15 år. Sverige är nära en kollaps, vi har INTE råd att försörja hela världen!!!
Permalänk 080607 @ 16:23
Kommentar från: Kurt Månsson [Besökare]
Region Skåne och nu även Västra Götalandsregionen
skall hålla gömda flyktingar med fri sjukvård.
De är också garanterade att inte avslöjas för polis/
ordningsmakt.
Det är skyddande av brottsling, det är inte tillåtet enl. svensk lag.
Permalänk 080615 @ 22:30

Kommentera:

Kommentarer på sdkuriren.se ska godkännas innan de publiceras och vi hoppas att Du har överseende med att det kan ta lite tid innan Din kommentar läggs ut. En kommentar ska beröra den aktuella artikeln. Stötande eller på annat sätt olämpliga kommentarer publiceras inte.

Din e-post-adress kommer inte att visas på denna webbplats.
Din URL kommer att visas.
Tillåtna XHTML-taggar: <p, ul, ol, li, dl, dt, dd, address, blockquote, ins, del, a, span, bdo, br, em, strong, dfn, code, samp, kdb, var, cite, abbr, acronym, q, sub, sup, tt, i, b, big, small>
URL:ar, e-post, AIM och ICQ-nummer kommer att konverteras automatiskt.

Ange säkerhetskoden som visas nedan:

authimage

Inställningar:
 
(Radbrytningar blir <br>)
(Sätt cookie för namn, email & URL)

Insändare

Välkommen att skicka dina insändare till oss. Det är tillåtet att skriva under signatur, men uppge alltid namn och adress till insändarredaktionen. Vi förbehåller oss rätten att korrigera texter.

Skicka till insandare@sdkuriren.se

Åsikterna som framförs är skribenternas egna och behöver inte nödvändigtvis överensstämma med varesig SD-Kurirens eller Sverigedemokraternas.

Arkiv
Februari 2010 (4)
Januari 2010 (3)
December 2009 (2)
November 2009 (7)
Oktober 2009 (5)
September 2009 (4)
Juli 2009 (3)
Juni 2009 (1)
Maj 2009 (2)
April 2009 (1)
Mars 2009 (4)
Februari 2009 (1)

» Äldre...

Nyheter
Inrikes
100728, 12:27
» Åkesson presenterar åtgärder mot svenskfientlighet
100726, 21:59
» Botkyrka inför etnisk kvotering
100726, 19:04
» Folkpartist vill ha samarbete med SD
100726, 18:55
» Malmömoderater tar SD-förslag
100726, 18:31
» 15-åring gruppvåldtagen i samband med match

» Fler nyheter...

Utrikes
100726, 18:37
» Amerikanska soldater kidnappade i Afghanistan
100726, 17:59
» Lägerchef från Röda Khamerna dömd
100723, 03:37
» Man gripen för "South Park"-hot
100723, 03:30
» Bloggare censueras i Kina
100723, 03:26
» Regeringen stödjer motvilligt EU-beslut

» Fler nyheter...

Sverigedemokraterna
Partinyheter
100729, 08:53
» Besök på Tingsryds marknad
100727, 17:29
» SD på Röstånga marknad
100721, 17:49
» SD på Landskronakarnevalen
100719, 21:48
» Stockholms län jobbar på
100718, 20:40
» Torgmöte i Ängelholm

» Fler nyheter...

Insändare
Insändare
100221, 23:04
» Han, hon, hen och hin
100221, 22:52
» Rättvis skatt och pension
100204, 00:29
» Bristande LVU-utredningar
100204, 00:19
» Flyktingbarn eller ungdomar
100116, 18:49
» Landet upp och ned!

» Fler insändare...

Debatt
Debatt
100221, 23:22
» Dagens debatt
100120, 15:03
» Höghastighetshybris på räls
091218, 17:52
» I väntan på de goda krafterna
091114, 22:49
» Moderat invandringspolitik även i Vellinge?
091109, 16:13
» Islam och nazismen

» Fler artiklar...

SD-Kuriren

Arkiv:

» Äldre artiklar...