Senaste posterna

Ledarbloggar


Prenumerera på nyhetsbrevet!
Gratis prenumeration
Anmäl dig till en gratis prenumeration på nyhetsbrevet.

Om cookies
SD-Kuriren använder cookies.

Permalink 080304, 15:49
Dags för kosovoalbanerna i Sverige att tacka för sig och åka hem

Fredrik Reinfeldt meddelade på tisdagen att Sverige erkänner Kosovo som en självständig stat.

Beslutet är bara att beklaga. Kosovo är den serbiska nationens vagga och den serbiska befolkningsgruppen måste anses ha en starkare hemortsrätt i området än den albanska. Sverigedemokraterna gick därför i förra veckan ut och avrådde starkt ifrån ett erkännande av Kosovo som en självständig stat. Precis som i mycket annat fattar regeringen Reinfeldt dåliga beslut när den idag erkänner Kosovo som en självständig stat.

Efter dagens beslut är det dock en självklarhet att alla de kosovoalbaner som genom åren fått uppehållstillstånd i Sverige, genom att hänvisa till flyktingskäl, nu tackar värdlandet för den gästfrihet vi visat dem och snarast möjligt lämnar Sverige och återvänder hem. De bör ju rimligtvis hjälpa till med återuppbyggnaden av sitt land, eller hur?

Kommentarer:

Kommentar från: Jorma [Besökare] · http://antiism.wordpress.com/
Instämmer till fullo. Finns inga som helst skäl till att dessa ska fortsätta med sin "mångkultursberikning" utav Sverige. Nu har dom ett hemland att bygga upp till ännu en muslimsk stat inom Europa gränser, tack för allt ni kostat oss Svenska skattebetalare och HEJDÅ!
Permalänk 080304 @ 17:23
Kommentar från: MA [Besökare]
Absolut och helt logiskt!
Permalänk 080304 @ 17:25
Kommentar från: observing the obvious [Besökare] · http://yahoo
Endast en optimist kan tro att KOSOVO-kulturberikarna åker hem , det gör dom först när dom fått sin förtidspension !!!!!!!
Permalänk 080304 @ 17:33
Kommentar från: Jacob I [Besökare]
hej, Björn!
Visst borde kosovoalbanerna i Sverige tacka för sig och åka hem, men tror du någon kommer att göra det.
Nej, knappast, möjligen ett litet fåtal.
De flesta vet ju alltför väl att i Kosovo kommer de att få det mycket sämre än de har här i Sverige.
Permalänk 080304 @ 17:52
Kommentar från: Tor-leif [Besökare]
De kosovo-albaner som integrerats i samhället, jobbar och betalar skatt, borde vi väl vara tacksamma om de vill stanna? Eller?
Permalänk 080304 @ 19:16
Kommentar från: Tore [Besökare]
Sveriges neutralitet har raderats idag. Jag förutsätter
att Jimmie går ut med att "återställa" neutraliteten,
och att den skall återställas vid valet 2010...

Det gäller att vara ute i god tid, så svenska folket
får SD uppfattning om detta!...
Permalänk 080304 @ 19:39
Kommentar från: Die Dumme Schwede!!!! [Besökare] · http://Kristen etik och västerlandets värderingar!!!
De enda kosovoalbaner benägna att åka tillbaka till "stampat jordgolv" är de vilka är livstidsförsörjda med svenska bidrag i form av förtidspensionering, sjukpensionering eller annan form av "aktivitetsersättning"!!!!
Permalänk 080304 @ 20:37
Kommentar från: Peter Ahlgren [Besökare]
Björn Söder:

Jag håller helt med dig om att det ar fel att erkänna Kosovo som sjalvständif stat. Det hade varit skillnad om Kosovo vunnit erkännande från andra Balkan-stater men varken serbien, rumänien eller bulgarien erkänner dem.

Däremot är det direkt FEL att säga att Kosovo är Serbiens vagga. Detta är inget annat än en historisk myt som härstammar från slaget mot Ottomanerna 28 Juni 1389. det Serbiska myten är att Serberna slogs mot ottomanerna och blev besegrade av dessa. Sanningen är att slaget blev mer eller mindre oavgjprt men viktigare är att det inte var frågan om en serbisk arme utan om en arme bestående av Serber, Albaner och bosnier. dessutom slogs en hel del Serber på den Ottomanska sidan.

Ca. 1459 var hela Kosovo ockuberat av Ottomanerna och serberna började förflytta sig till Bosnien, Österrike och Ungern. Ca. 1689 fanns det nästan inga Serber i området. i stället började Mslimska Albaner flytta in i området. Dessa Albaner menade att detta var Albaniens vagga eftersom de faktiskt härstammar från Illyrianerna som beviserligen var de första som bosatte sig i området.

Iden om att Kosovo skulle vara den serbiska nationens vagga är relativt ny. Den kan inte spåras längre tillbaka än 1878 när Serbien blev fria men Kosovo fortfarande var ockuperat av ottomanerna.

Så områdets historia är komplex och infiltrerad av mängder av myter, både från serbisk och Albansk sida så jag menar att det är direkt fel att använda historia som argument mot ett erkännande. Bättre då att referera till dagens politiska situation på Balkan.

MVH

Peter Ahlgren
Permalänk 080305 @ 08:40
Kommentar från: AWSvensson [Besökare]
Ja nog kommer en del att åka tillbaka för att med svenska skattemedel tillskansa sig några fina egendomar, men tro inte att man klipper navelsträngen till Sverige, igenom den strömmar ju hela tiden den näring i form av kontanter som behövs för att bli husägare i hemlandet.
Permalänk 080305 @ 09:38
Kommentar från: Karl Larsson [Besökare]
...och irakiska brottslingar som bor i Sverige kan gärna följa exemplet från en våldtäktsmisstänkt 17-åring som riskerar rättegång i Malmö: Helt enkelt fly tillbaka till Irak! Kanske följer också släkten med tillbaka, familjeanknytningen är ju viktig.

http://sydsvenskan.se/malmo/article306038.ece
Permalänk 080305 @ 12:39
Kommentar från: Stefan [Besökare]
Håller med dig helt Björn. Efter de glädjeyttringar som Kosovoalbaner här i landet visat efter Kosovos självständighetsförklaring så borde det vara aldeles självklart att dom snarast reser hem. Äntligen kan dom ju nu få leva i ett land där dom slipper den "oerhörda kränkning och diskriminering" dom utsatts för i Sverige!
Reinfeldts erkännande av Kosovo måste ju innebära att han anser det helt klart att inga etniska eller kulturella problem finns eller kommer att uppstå där, så återresandet dit borde rimligen bli väldigt omfattande!
Permalänk 080305 @ 12:53
Kommentar från: Frank [Besökare]
Mycket bra skrivet Björn, och jag hoppas verkligen att detta krav kommer att framföras av Sverigedemokraterna när ni kommer in i Riksdagen 2010.

Ställ frågan och, framför allt, kräv ett svar

Jag tycker dessutom att Sten Andersson ska ställa den frågan och det kravet redan nu gällande alla Kosovoalbaner som bor i Malmö.
Permalänk 080305 @ 13:34
Kommentar från: Skånepåg [Besökare] · http://www.sfn.se
Björn Söders åsikter ligger helt i linje med FN:s rekommendationer www.sfn.se

Detta betyder i klartext, att alla som inte är klassade som flyktingar (cirka 5 %) bör acceptera detta och snarast återvända till sitt hemland.

I FN:s flyktingkonvention från 1951 och i ett tilläggsprotokoll 1967 definieras en flykting som en person med välgrundad fruktan för förföljelse på grund av ras, religion, nationalitet, tillhörighet till viss samhällsgrupp eller politisk uppfattning och som inte kan eller vill stå under sitt hemlands skydd.

Den bästa lösningen är att flyktingarna kan återvända hem om läget i hemlandet tillåter det. Återvändandet måste vara frivilligt. UNHCR har organiserat många hemresor (repatrieringar) åt stora flyktinggrupper.

Om det är omöjligt för flyktingarna att återvända försöker UNHCR medverka till att de integreras i det land dit de först kom under sin flykt. Dessa flyktingar ska ges samma möjligheter som asyllandets egna medborgare. Om inte heller den lösningen är möjlig försöker UNHCR placera flyktingen i ett tredje land.
Permalänk 080305 @ 16:07
Kommentar från: Umebon [Besökare]
Amen!
Permalänk 080305 @ 16:48
Kommentar från: Edward Galia Perstorp SD [Besökare]
Ja se den svenska generositeten vet inga gränser! Inte nog med att man skänker bort sitt eget land, nu skänker man t.o.m. bort andras.

Har pratat med en del kosovoalbaner och ingen utav dessa har några planer på att åka hem. Detta styrker givetvis vårt påstående om att denna folkgrupp är här utav helt andra orsaker än vad de har uppgett från början.
Permalänk 080305 @ 17:46
Kommentar från: Ulli [Besökare]
Tyvärr finns det nog varken barnbidrag, bostadsbidrag eller socialbidrag i Kosovo och Kosovoalbaner i Sverige kan dessutom leva på att de är diskriminerade som muslimer. Inte åker de tillbaka frivilligt utan kommer förmodligen dra hit fler anhöriginvandrare som också kan leva gott på svenska folkets skatter trots att de nu har ett eget land att bygga upp.

Permalänk 080305 @ 18:47
Kommentar från: BMP [Besökare]
Yes ASAP !
Permalänk 080305 @ 21:08
Kommentar från: Malsi [Besökare]
Ulli! Har du inte tänkt på att även om det finns kosovo-albaner som lever på bidrag i Sverige så har de flesta av dem jobb som Sverige får in skatt på och säkerligen täcker kostnaderna för de sjuka kosovo-albaner som inte har en möjligthet att klara sig utan vård eller de socialbidrag som går till de som inte får något jobb, pågrund av att chefer med samma ideal som du diskriminerar.
Skatten vi drar från dessa kosovo-albaners lön kommer att gå till din pension en dag.
Men enligt din mentalitet borde vi kasta bort alla anti-elitistiskt störande element som hindrar detta land att blomstra. Så när du blir gammal, sjuk och inte kan tillföra vårat rena samhälle någon nytta så kan vi rulla ut dig i skogen för vi får inte in tillräckligt med pengar, från invandrarnas skatter, till ett pensionat.
Oj vilket blomstrande land!
Permalänk 080306 @ 14:29
Kommentar från: Måns [Besökare]
Instämmer! Om man går ut på gatan och firar och viftar med flaggor och sen ändå väljer att stanna i Sverige är det ingenting annat än skamligt!
Permalänk 080306 @ 22:17
Kommentar från: Ulli [Besökare]
Malsi!
Har du aldrig hört talas om DO och att det är förbjudet att diskriminera människor med annan bakgrund än den "TYPISKT"Svenska? Nej, jag tänkte väl det. Inom alla områden i samhället verkar man för positiv särbehandling av invandrare och i synnerhet de muslimska. Detta gäller inte minst arbetsmarknad, utbildning, sjukvård och skola. Självklart finns det Kosovoalbaner och andra invandrare som arbetar och betalar skatt i Sverige men nu var det ju inte det saken handlade om utan om att Kosovo blivit självständigt och att den Kosovoalbanska befolkningen är i behov av sina landsmän för att kunna bygga upp landet på bästa sätt istället för att som många gör, uttnyttja de generösa bidragssystemen i Sverige samt det faktum att de kan skrika "diskriminering" i tid och otid.





Permalänk 080307 @ 11:51
Kommentar från: Hanna [Besökare]
Jag delar SD:s uppfattning att Sverige har tagit emot fler invandrare än vad vi klarar av att integrera, att flyktingar som kommer hit i första hand ska få tillfälliga uppehållstillstånd, att de som stannar ska anpassa sig till den svenska kulturen om de vill bli medborgare, att brottslingar ska utvisas och att islam är en kvinnoförtryckande religion.
Men att därför uppmana alla kosoalbaner, som Sverige har valt att att ta emot, att de nu ska åka hem, tycker jag är fel. Skötsamma invandrare har rätt att stanna på de vilkor som Sverige har satt upp. Sådana här utspel antyder bara att SD är emot invandrare bara för att de är invandrare, och ger dem som hävdar att SD är ett främlingsfientligt parti vatten på sin kvarn.
Permalänk 080307 @ 12:01
Kommentar från: Empirius [Besökare]
Hanna, jag blir hellre felaktigt, eller överdrivet, kallad för främlingsfientlig eller t.o.m rasist än att VARA IDIOTEN som kallade mig det!
Permalänk 080307 @ 15:24
Kommentar från: Ulli [Besökare]
Hej Hanna!

Jag förstår vad du menar. Det vore inhumant att kasta ut människor som blivit integrerade och levt här i många år. Samtidigt är ett Svenskt medborgarskap ingen rättighet och många Kosovoalbaner har inget Svenskt medborgarskap utan ett medborgarskap från sitt hemland. När Kosovoalbanerna kom till Sverige så var de i behov av skydd (om de inte mutade migrationsverket) vilket de inte längre är. Nu är det andra människor från alla världens hörn som är i behov av tillfälligt skydd varav många av någon anledning väljer just Sverige vilket knappast är en slump. Men det innebär inte att Sverige har ett ansvar för alla dessa mängder av människor när oroligheterna och krigen är över i deras hemländer. Jag anser inte att det är främlingsfientligt att tycka att de Kosovoalbaner (utan Svenskt medborgarskap) som blivit emotagna med öppna armar nu ska ta sitt ansvar och åka tillbaka till Kosovo om de har medborgarskap där.







Permalänk 080307 @ 16:52
Kommentar från: Empirius [Besökare]
(angående föregående inlägg)

Jag refererar då till media som utpekar folk till att vara främlingsfientliga (sedan upprepat av dess hjärndöda läsarkrets som hjärntvättat sig själv till politisk korrekt dumhet). Ungefär som att det skulle vara något negativt att man inte vill att hela världen ska bo i Sverige. tvärtom är det väldigt positivt att tycka att de ska åka hem.
Permalänk 080308 @ 04:37
Kommentar från: Sörmlänning [Besökare]
Hanna anser, att invandrare ska anpassa sig till den svenska kulturen, om de vill bli svenska medborgare.
Det är förstås en rimlig begäran. Men ju mer våra myndighetstjänster blir besatta med invandrare, desto mindre kan det kravet komma att bli. Redan nu har det föreslagits omvänd anpassning.

Angående Internationella kvinnodagen, så kanske det skulle passa att läsa Pär Ströms webb-bok.
http://www.dnv.se/mou/rapport_mansfortryck.pdf
Permalänk 080308 @ 10:17
Kommentar från: Måns [Besökare]
Hanna: jag tror du övertolkar lite. Artikeln ger väl snarare uttryck för en stilla undran, om man nu går ut och firar och jublar över ett främmande lands självständighet, var ligger egentligen lojaliteten? Vore det inte klädsamt om nu lojaliteten ligger någon helt annanstans att man då återvänder dit. Speciellt om landet i fråga är i stort behov av hjälp för att kunna byggas upp och bli någonting av. Allt ovanstående betyder inte att kosovoalbanerna ska tvingas eller beordras att åka hem, utan det är förhoppningsvis något de gör frivilligt. Om de inte gör det blir ju den naturliga frågan, varför inte? Dessutom är ju inte detta ett sverigedemokratiskt utspel utan Björns i dagsläget aktuella funderingar. Björn, rätta mig om jag har fel.
Permalänk 080308 @ 16:12
Kommentar från: Die Dumme Schwede!!!! [Besökare] · http://Kristen etik och västerlandets värderingar!!!
Vilka kosovoalbaner är skötsamma????
Permalänk 080309 @ 12:50
Kommentar från: Carl [Besökare]
Hanna> Jag ville inte ha hit kosovoalbanerna,, muslimer hör inte hemma i Sverige eller Europa för den delen. Om du nu nödvidigtvis vill vara ihop med dessa kosovoalbaner föreslår jag att du tar ditt pick och pack och följer med dom ned till balkan.
Permalänk 080309 @ 19:38
Kommentar från: Hanna [Besökare]
Ulli och Måns,
Jag har förståelse för synpunkten att kosovoalbaner utan svenskt medborgarskap rimligen borde åka hem nu när de fått ett eget land. Men frågan är: har dessa kosovoalbaner blivit lovade permanent uppehållstillstånd? Om så är fallet får ju Sverige hålla vad man lovat, åtminstone när det gäller de skötsamma invandrarna.
Sedan kan man tycka att permanenta uppehållstillstånd inte bör beviljas för utländska medborgare. Men man kan inte först lova människor att få stanna här för gott, och sedan begära att de ska försvinna utan att de har gjort något fel.

Sörmläning,
Att krav på omvänd anpassning finns kan inte alla invandrare rå för. Många invandrare tycker det är självklart att invandrare ska anpassa sig till den svenska kulturen. SD:s första vice ordförande är ett exempel.

Beträffande främlingsfientlighet, som Empirius tar upp, så måste man självklart kunna framföra kritik mot dagens invandringspolitik utan att ges denna stämpel. Sverige kan inte heller ta emot hur många invandrare som helst.
Men om man anser att alla invandrare ska åka hem, så antyder detta att man inte är positivt inställd till invandrare.

När det gäller följande uttalanden från ”Die Dumme Schwede” och Carl, så undrar jag om dessa åsiker är representaviva för SD:
- Vilka kosovoalbaner är skötsamma????
- Jag ville inte ha hit kosovoalbanerna, muslimer hör inte hemma i Sverige eller Europa för den delen. Om du nu nödvändigtvis vill vara ihop med dessa kosovoalbaner föreslår jag att du tar ditt pick och pack och följer med dom ned till balkan.

Slutligen har jag en fråga till Björn Söder. På din blogg står det att kommentarer granskas innan de publiceras och att stötande inlägg tas bort. Hur kommer det sig då att du har publicerat inlägget från ”kosovare”, där det uttrycks förhoppningar om att de som kritiserar Kosovo ska dö och hamna i helvetet? Anser du inte att detta inlägg är stötande? Eller är syftet med publiceringen att få kosovoalbaner att framstå i dålig dager?
Ingen tror väl förresten att en kosovoalban har uttryckt sig på detta vulgära sätt? Jag är övertygad om att inlägget har skrivits av en främlingsfientlig SD-sympatisör.
Permalänk 080311 @ 22:34
Kommentar från: Tommy Hansson [Besökare]
Nja, Hanna, Ditt inlägg bygger i o f s på misstanken att Sverigedemokrater är som kommunister, se
www.gd.se/Article.jsp?article=128650

Är det en sverigedemokrat som spalat alban ör det lågt, är det en riktig alban, kan hans frustration vara begriplig. Men, som sagt, det kan väl vara en vanlig kommunist...
Permalänk 080312 @ 21:14
Kommentar från: Hanna [Besökare]
Tommy,

Jag vill bara betona att jag inte drar alla sverigedemokrater över en kam och aldrig har påstått att alla sverigedemokrater är främlingfientliga.
Om en kommunist skrivit det vulgära inlägget av signaturen "kosovare", så tror jag att skribenten skulle ha utgett sig för att vara sverigedemokrat. För kommunister i allmänhet vill väl snarare svartmåla sverigedemokrater än albaner?
Hur som helst tycker jag det är anmärkningsvärt att Björn Söder har valt att publicera detta inlägg på en blogg där inläggen granskas innan de publiceras och olämpliga inlägg tas bort. Det ligger nära till hands att misstänka att hans syfte med detta är att få kosovoalbaner att framstå i dålig dager.
Permalänk 080313 @ 13:44
Kommentar från: Ullsi [Besökare]
Hanna,
Jag vet inte om alla kosovoalbaner i Sverige har blivit lovade att få stanna här för gott. Det som tyder på motsatsen är ju att flertalet inte har fått PUT.
Därmed finns det ingen anledning för dessa att stanna kvar i Sverige om de har något av vett kvar i skallen. Kossan Vare hitar säkert sin plats på nätet förr eller senare där han eller hon kan råma ihop med jämlikar. Men jag håller med dig. Det är förundransvärt att inlägget släpptes in oavsett om det är en kossa eller något annat främmande djur som står bakom signaturen.




Permalänk 080313 @ 22:25

Denna post är stängd för kommentarer.

Söders blogg

Björn Söder är Sverigedemokraternas partisekreterare. I Skåne sitter han invald i regionfullmäktige, där han är partiets gruppledare, samt ledamot i regionstyrelsen. Han sitter även invald i Helsingborgs kommunfullmäktige.
» E-post
» Hemsida

Arkiv

Månader:

September 2010 (1)
Augusti 2010 (1)
Juli 2010 (2)
Juni 2010 (3)
Maj 2010 (3)
April 2010 (2)
Mars 2010 (8)
Februari 2010 (3)
Januari 2010 (4)
December 2009 (1)
November 2009 (5)
Oktober 2009 (3)

» Samtliga...

Prenumerera

RSS 0.92:
Inlägg, Kommentarer
RSS 1.0:
Inlägg, Kommentarer
RSS 2.0:
Inlägg, Kommentarer
Atom:
Inlägg, Kommentarer

Administrera

Logga in...