Senaste posterna

Ledarbloggar


Prenumerera på nyhetsbrevet!
Gratis prenumeration
Anmäl dig till en gratis prenumeration på nyhetsbrevet.

Om cookies
SD-Kuriren använder cookies.

Permalink 090325, 15:17
Jag propagerar INTE för dödsstraff!

I dagens Ekot i Sveriges Radio rapporteras om att jag är för dödsstraff trots att partiet är motståndare. Reportern Olof Sjölander får det att låta som om jag propagerar för dödsstraff. Därför kan en förklaring och ett förtydligande vara på sin plats.

Olof Sjölander lutar sig mot sin SR-kollega Pontus Mattssons kommande bok "Sverigedemokraterna in på bara skinnet". I denna bok deltar jag genom olika samtal med Pontus Mattsson. En fråga som han tog upp under ett sådant samtal var min inställning till dödsstraff. För många år sedan skrev jag nämligen på min hemsida en artikel som var ett försvar till dödsstraff. Min utgångspunkt var att grova brottslingar bör hållas borta från gator och torg så att de inte kan begå nya brott. Dödsstraff vore en garant för detta. Men jag inser att livstidsstraff har samma effekt och att det av olika skäl är att föredra. Därför var jag också en av dem som vid Riksårsmötet 1999 stödde att Sverigedemokraterna slopade kravet på att införa dödsstraff för grov kriminalitet, såsom mord. Detta beslut fattades med bred majoritet inom partiet.

Mattsson undrade givetvis hur min inställning till detta är idag. Dödsstraff är en icke-fråga för partiet eftersom det inte finns något stöd i denna fråga. Jag har hela tiden varit noga med att påpeka att jag, i egenskap av företrädare för partiet, står bakom partiets hållning i frågan.

Jag själv propagerar varken i privata eller offentliga sammanhang för dödsstraff - även om jag anser att en öppen debatt i samhället skulle kunna vara av godo med tanke på att det bland svenska folket finns visst stöd för dödsstraff. Enligt de mätningar som Göteborgs universitet gör i den så kallade SOM-undersökningen av svenskarnas attityder svarade 18 procent att de är för att införa dödsstraff för mord. Bland ungdomar är siffran ännu högre.

Kommentarer:

Kommentar från: NW [Besökare]
Tjaa vem är förvånad över att media fortsätter att förvränga allt vad SD:s företrädare säger!?

Jag noterar att i Studio ett idag (25/3) så intervjuas just Pontus Mattson angående hans nya bok. Det är väl ingen järv misstanke att smutskastningen då kommer att fortsätta...
Permalänk 090325 @ 15:55
Kommentar från: Ulf [Besökare]
På din egen hemsida Björn, hade du stöd för dödsstraff ända fram till ungefär 1 år sedan. Det är glädjande att du nu är mot dödsstraff. En rättsstat ska ha mycket hårda straff för återkommande grova brott samtidigt som man har höga krav på bevisbördor, men det kan ändå ske fel och då är det givetvis oåterkalleligt om dödsstraffet hunnit verkställas, så håll er nu alla till den linjen inom partiet.

Kommentar från Björn: Det stämmer att jag tidigare på min hemsida stödde dödsstraff, dels i form av en artikel och dels i form av de punkter som finns under "Det här tycker Björn". Det är dock flera års sedan som jag tog bort detta och anledningen till att det legat kvar på hemsidan var mest på grund av att jag inte uppdaterat "Det här tycker Björn". Detta påminner mig om att det var längesedan jag uppdaterade det avsnittet och att jag bör ha en genomgång av det. Det bör man ha då och då eftersom en del ställningstaganden kan förändras med tiden...
Permalänk 090325 @ 19:18
Kommentar från: Empirius [Besökare]

Den största kvalifikationen för att få jobb inom media är att känna någon som jobbar där, och att man tycker likadant. På detta vis odlas trångsynthet och kåranda upp med resultatet pinsamt osakliga nyheter dvs lögn och propaganda.

Permalänk 090325 @ 20:13
Kommentar från: Sweden´s Lib [Besökare]
Repitition:

När det gäller Public Service Kartellen/Paketet/TV-avgifttvånget/SRafären/etcetc........ , kan man börja
rista |||| / || för varje "torsk" dom gör härefter.

Antalet streck blir förmodligen begränsat i likhet med mycket annat....
...
Permalänk 090325 @ 20:56
Kommentar från: rolf [Besökare]
Alla har rätt att ha en personlig åsikt, men som du påvisar partiets demokratiskt bestämda linje skall respekteras.
Därimot kan man motionera för det ena eller andra.
Permalänk 090325 @ 21:13
Kommentar från: Anders [Besökare] · http://ungsvensk.se
Är det bara så få som vill ha ett återinförande av dödsstraffet? Är det propagandan mot dödsstraffet som har påverkat folk, eller? Jag trodde i alla fall att det var fler. Själv är jag för ett återinförande vid mycket noggranna dna-kontroller och mycket grova brott, så du har mitt stöd i denna fråga, Björn. Enligt den där enkäten som Aftonbladet skickade ut till Sverigedemokraternas kommunpolitiker för ett tag sedan fanns det ett stöd för dödsstraffet även bland en hel del SD-företrädare, även om svarsfrekvensen var väldigt låg där. Oavsett dödsstraff eller ej måste straffen i Sverige skärpas mycket kraftigt. Dagens straffskalor och "kriminalvård" är en skam för brottsoffren och rättsmoralen i Sverige.
Permalänk 090325 @ 21:43
Kommentar från: Tommy Hansson [Besökare]
Min inställning till dödsstraffet liknar din, Björn. Jag gick som nämndeman ut i början på 90-talet och uttalade ett principiellt stöd för dödsstraff för grova brott såsom mord och landsförräderi. Det väckte viss uppmärksamhet, om man säger så.

Jag har kvar samma principiella inställning. Dock håller jag med dig om att detta är en icke-fråga, eftersom varken SD eller jag driver frågan. Eller avser att göra det. Däremot skall skurkarna ha strängare straff.
Permalänk 090326 @ 00:13
Kommentar från: Tim Berggren [Besökare]
Undrar varför inte media skriver artiklar om etablissemanget som propagerar för att grova brottslingar kan få gå på stan när de borde sitta inlåsta?
Permalänk 090326 @ 07:31
Kommentar från: Kurtan [Besökare]
Personligen är jag för dödstraff då det gäller mord samt sexuella övergrepp på barn. Men det skall då bevisas till 100 procent, i annat fall livstid och då menar jag livstid utan bekväma förmåner.

Dessutom är jag personligen för dödstraff, alternativt livstids fängelse i sibirien, för högförräderi och grovt vanstyre av Sverige som vi ser idag gjort av de etablerade politikerna.....

Så tycker jag ! Det är väl fortfarande tillåtet, eller ?! Trött på allt PK bullshit. Dags att dra en linje i sanden.....

MVH
Kurtan
Permalänk 090326 @ 09:04
Kommentar från: Patrik, Ängelholm [Besökare] · http://patrikohlsson.wordpress.com
Klart är att SR torkar sig nånstans med riktlinjerna för sitt eget uppdrag, där det ju bl.a. står att de ska vara oberoende och opartiska. Men vill de nu försöka missgynna SD i det här ärendet, så varför inte bara i lugn och ro sakligt göra en grej av att Björn Söder en gång i tiden uttryckt stöd för dödsstraffet? Eller tror de inte att det smäller tillräckligt högt om de inte spär på sanningen?

Påståendet att "SD's partisekreterare vill införa dödsstraff" är lögn. Förutsatt att rubrikens innebörd uttryckts även i radiosändningen, så måste det fällas vid anmälan i granskningsnämnden. Om lögner frias, så kan de lika gärna avskaffa granskningsnämnden.

Ljugandet tyder på desperation, men en desperat fiende är alltid att föredra framför en rationell.

Min egen inställning till dödsstraffet? Nej tack till sådant, främst av skälet att det juridiska systemet inte är helt tätt och troligen aldrig kommer bli det. Felaktigt fängelsedömda är illa nog, men de kan släppas ut och gottgöras i viss mån. Felaktigt dödsdömda...? Införs dödsstraffet så är det bara en tidsfråga innan någon oskyldig kommer avrättas.
Permalänk 090326 @ 12:52
Kommentar från: Erik Eriksson [Besökare]
Du har helt rätt att ha en personlig uppfattning som det är i hela västvärlden utom i Sverige där man inte har PERSONVAL OCH REPRESENTANTER SOM ÄR FOLKVALDA AV VÄLJARNA DÄR MAN BOR!
I USA, ENGLAND OCH FINLAND så är man i första hand personligt vald med egna åsikter där partifärgen endast visar vilka åsikter man står för i stort resten är personliga som man går på val för.
Detta är DEMOKRATI OCH PERSONLIGT ANSVAR!
Inte som i Sverige representativ Diktatur!
DU HAR HELT RÄTT ATT DRIVA DIN EGEN LINJE OCH ÅSIKT INOM PARTIET.
Det gjordes en annam undersökning om dödstraff i samband med massakern på Stureplan och Flinks dödsskjutnings avrättningar! Att då ville majoriteten av svenska Folket ha dödstraff på just sådant massdödande där det gällde bensiningslöst uppenbart mördande av helt oskyldiga människor.
Och där gärningsmännen/var känd och setts av alla!
Jag är helt av samma åsikt.
Detta visar bara att SD är mer demokratiska än alla andra partier. Se på Moderate EU motståndaren Von der Esch som fick avgå trots att de hade lovat åsiktsfrihet inom partiet och han hade både personväljare och man hade beslutat om folkomröstning.
Jättebra av Söder att visa en personlig åsikt.
Mvh
Erik Eriksson
Permalänk 090326 @ 15:14
Kommentar från: Richard [Besökare]


Dödsstraff kommer ändå och i form av sharialagar.
Vad andra än tycker och tänker.
När inflytandet ökar för de som önskar det.
Som det gör nu. Som det är nu.
Någon som tror annorlunda?
Om politiken inte ändras. Bara 4% och knappt det
som vill ändra.

Dödsstraff är inte ett alternativ i ett samhälle som försvaras och förblir stabilt demokratiskt.


Permalänk 090326 @ 23:57
Kommentar från: Johan Persson [Besökare]
Det är tveksamt om Sverige är moget för att ha, i offentlig media, öppna och intellektuella diskussioner om ALLT.
Permalänk 090327 @ 06:23
Kommentar från: Jörgen Sällergård [Besökare]
??vad e det för fel med dödstraff då? har man berövat nån annan livet torde det vara självklart att betala med sitt eget!
Permalänk 090329 @ 11:04
Kommentar från: Victor [Besökare]
En av anledningarna till att så många svenskar vill ha dödsstraff beror förmodligen på Sveriges milda strafflagstiftning. Jag ser folks svar i opinionsundersökningar som ett desperat rop på hårdare påföljder.
Permalänk 090330 @ 17:17
Kommentar från: Bosse [Besökare]
Intressant att det finns ett klipp ifrån 2002 på Youtube (franska presidentvalet) där BS säger sig vara personligen för dödsstraffet. Hur går detta ihop?? När ändrade du inställning?

Kommentar från Björn: Det stämmer att jag gjorde de uttalanden i samband med Front Nationals Jeanne d'Arc-firande den 1 maj 2002. TV4 intervjuade bl a mig och ställde frågan hur jag såg på att Front National förespråkade dödsstraff. Jag redogjorde då för min personliga inställning som var att jag såg positivt på detta men att mitt parti är emot. Jag tillhörde, som sagt, majoriteten vid riksårsmötet 1999 som avskaffade kravet ur partiprogrammet eftersom jag - trots min egen inställning - inte ansåg att partiet skulle driva frågan. Det fanns (och finns) inget stöd för den frågan inom Sverigedemokraterna.

Jag har hela tiden varit noga med att påpeka att jag, i egenskap av företrädare för partiet, står bakom partiets hållning i frågan.

Jag själv propagerar varken i privata eller offentliga sammanhang för dödsstraff - även om jag anser att en öppen debatt i samhället skulle kunna vara av godo med tanke på att det bland svenska folket finns visst stöd för dödsstraff.

Permalänk 090330 @ 22:39

Denna post är stängd för kommentarer.

Söders blogg

Björn Söder är Sverigedemokraternas partisekreterare. I Skåne sitter han invald i regionfullmäktige, där han är partiets gruppledare, samt ledamot i regionstyrelsen. Han sitter även invald i Helsingborgs kommunfullmäktige.
» E-post
» Hemsida

Arkiv

Månader:

September 2010 (1)
Augusti 2010 (1)
Juli 2010 (2)
Juni 2010 (3)
Maj 2010 (3)
April 2010 (2)
Mars 2010 (8)
Februari 2010 (3)
Januari 2010 (4)
December 2009 (1)
November 2009 (5)
Oktober 2009 (3)

» Samtliga...

Prenumerera

RSS 0.92:
Inlägg, Kommentarer
RSS 1.0:
Inlägg, Kommentarer
RSS 2.0:
Inlägg, Kommentarer
Atom:
Inlägg, Kommentarer

Administrera

Logga in...