Senaste posterna

Ledarbloggar


Prenumerera på nyhetsbrevet!
Gratis prenumeration
Anmäl dig till en gratis prenumeration på nyhetsbrevet.

Om cookies
SD-Kuriren använder cookies.

Permalink 091121, 09:56
Kulturminister?

Ser i dagens Helsingborgs Dagblad att man anser att jag vore en idealisk kulturminister i Göran Hägglunds (KD) värld. Detta med anledning av vårt budgetförslag i Region Skåne, i vilket vi kraftigt vill skära i kultursektorn eftersom vi anser att man för mycket prioriterar provokativ och samhällsdestruktiv kultur som saknar ett bredare stöd hos verklighetens folk.

I vårt budgetförslag skriver vi:

Sverigedemokraterna tycker kulturella satsningar är viktiga såväl regionalt som lokalt och nationellt. Tyvärr har den svenska och folkliga kulturen och kulturarvet länge fått stå tillbaka för en liten kulturelits radikala och moderna uppfattningar om kultur. I grunden är det ett demokratiproblem att viss, företrädesvis figurativ, klassisk och på traditionella värderingar vilande, kultur brännmärks, förkastas och bannas av kultureliten, vilken istället hellre prioriterar provokativ och samhällsdestruktiv kultur som saknar ett bredare stöd hos verklighetens folk.

Vad den svenska och skånska kulturen behöver är en långsiktig, medveten och kontinuerlig upprustning. Svensk kultur är enkelt uttryckt summan av svenska folkets värderingar, språk, sedvänjor, uppfattningar och traditioner.

Det svenska och skånska kulturarvet bör, med anledning av dess utsatthet i dagens Sverige, prioriteras och stärkas. Särskilda insatser och prioriteringar bör göras för att lyfta fram vårt kulturarv. Även verksamhet som medför ett kulturhistoriskt värde och utförs inom folkhögskolors regi ska ges stöd genom kulturnämnden.

Satsningar på kultur som inte ingår i vårt kulturarv bör vara självfinansierade och inte skattefinansierade. Trots en kraftigt minskad budgetram för kulturnämnden, kommer väsentliga kultursatsningar kunna få ökade anslag med ovan angivna prioriteringar. För att nå denna målsättning måste Region Skånes kulturpolitik reformeras kraftigt.

Tja, efter valet nästa år kanske det blir så... Jag blir kulturminister i en regering där även Göran Hägglund ingår. Vem vet? Fast det mest troliga i sammanhanget är nog snarare att Göran Hägglund och hans Kristdemokrater får lämna både regeringen och riksdagen...

Kommentarer:

Kommentar från: Knegarn [Besökare]
I stort sett ALL kultur bör vara självfinansierad.
Staten skall inte lägga sig i och styra genom att dela ut pengar.
Gillar folk något så betalar de också. I annat fall får man väl söka sig andra sponsorer än de svenska skattebetalarna.
Permalänk 091121 @ 11:16
Kommentar från: Andrikke [Besökare]
Skolor brinner och moskeer byggs.
Sverige idag. Hur blir framtiden om inget
görs?
Permalänk 091121 @ 12:44
Kommentar från: lars-åke månsson [Besökare] · http://lars-åke (partimedlem)
Ännu ett bra SD-inlägg.Motionen motsvarar helt den verklighet som HD själv återger.Den s.k Dunkers Kulturbunker i Hbg,hade sedan öppningen dåliga besökssiffror.Vad göra?Jo från stadens sida gick man ut med ett specialerbjudande till kommunens invånare.HD kungjorde för en tid sedan att c:a 300 sådana abbonemang försålts.Samtidigt framgick att det var Hbg stad själv ,som var köpare till samtliga med undantag av c:a ett 50-tal!!!Det som idag kallas kultur ,kallades för,vansinne.Ett exempel: På en av Berlins största genomfartsleder ,hade en s.k. konstnär ,placerat ut en skrotfigur.När sopbilen kom förbi tog man med sig denna "konst",eftersom man trodde att det var en skrothandlare som tappat före-målet!!!Här i Hbg är det samma situation,en man som anser sig vara en framstående kreatör,lät spika upp en massa träbitar vid en Davidfigur,intill Terrass- trapporna!!!Man har slutat att längre tro på framtiden, när ett lands arv förvaltas på så vis,och som F Nietzsche skrev redan under 1800-talet"Dumhet har inga gränser".
Permalänk 091121 @ 19:26
Kommentar från: Tomas [Besökare]
Mycket bra Björn.

Den stora massan (skattebetalarna) skall inte betala en lite grupps nöje.
Om man inte kan försörja sig som konstnär och inte skapar konst som någon vill betala för, så får konstnärena precis som alla andra skaffa sig ett "vanligt" jobb som betalar uppehället och leka konstnär på fritiden.
Det är inte rimligt att vi först skall betala ett par års utbildning på konsthögskola och sedan resten av deras liv försörja dem med diverse bidrag och uppdrag för att skapa konst som ingen efterfrågar.
När jag ser vad konstfacks elever gör i examensarbeten, blir jag mörkrädd och inte speciellt hoppfull inför framtiden. Att dessa "konstnärer" skall bli självförsörjande är inget jag tror på.
Permalänk 091122 @ 11:51
Kommentar från: Gusse [Besökare]
Kan inte minnas att sverige haft en kulturminister värt namnet.En kulturminister ska väl vörma för den inhemska i första hand?Och därmed se till att allt av vikt bevaras till kommande generationer.Varför inte göra som många andra nationer och framhålla vad vi har.Nej, trots att sverige har så lite att framhålla och bevara så har man inte skött våra unika runstenar så dåligt på över 400 år!Är det inte vikingatiden vi är kända för?Är det inte den konsten som fört vårt land in i konsthistorien?Det är ena fula xxxxx som inte haft förmågan att säga ifrån!!Tror ni att kulturturister kommer hit för att titta på en massa skit?Svenska folk.Tro inte det!
Permalänk 091122 @ 16:40
Kommentar från: Hansson [Medlem]
Ska man sponsra kultur i kommunerna bör man, enligt min mening, använda skattepengarna till sådant man vet att folk i gemen uppskattar.

I Södertälje har vi till exempel en konsthall som nästan jämnt är tom på besökare samt en musikteatergrupp Oktober - som kom hit sedan den sparkades ut från Malmö 1978 - med stark slagsida åt vänster.

Detta är skolexempel på kultur som inte bör få några kommunala pengar.

Sedan har vi ett mycket populärt och proffsigt operasällskap som tvingas hanka sig fram med kaffepengar. Jag var och såg dess fantastiska uppsättning av Verdis "Nabucco" i dag.

Så jag säger (och sa redan när jag satt i fullmäktige och bildningsnämnden på 90-talet): inga pengar till konsthall och Oktober, låt dem klara sig på egen hand om de kan.

Men däremot gärna lite fler kulor till Södertäljeoperan!
Permalänk 091122 @ 20:42
Kommentar från: Karl [Besökare]
Detta är helt galet. Det är ju kultur som "gemene man gillar" som inte behöver finansieras. Kultur som gemene man gillar är kultur som finansieras av stora bolag. Den fria vilja att välja vilken kultur ni vill är givetvis ett skämt, vad tror ni egentligen? Den kultur som syns, som marknadsförs - är den som säljs! Vad som visas på bio, vad det görs reklam för, vilka böcker som syns i bokaffärerna tror ni att det är ni som bestämmer? Pengarna styr. Hellre att svenska saten skapar en motvikt mot kommersialismen, än att ingen motvikt finns.
Permalänk 091123 @ 15:12
Kommentar från: lars-åke månsson [Besökare] · http://lars-åke (partimedlem)
KARL!!!
Ditt inlägg var svårförståligt.Men efter mycket möda i mina grå celler kom jag fram till att du m.a.o är köpare till gammalt skrot.Dessutom skall jag ändå åka ner till centrum.Ska då titta om brädhögen vid DAVID finns kvar,Men är tveksam ,om den enligt din syn är så eftertraktad,skulle jag förmoda att det redan nu är stulet.Men det finns ju drivved efter stormen, utmed vår kust här i Skåne.En vernissage
som dagligen bjuder på nya objekt.
Permalänk 091123 @ 17:58
Kommentar från: Hansson [Medlem]
Som svar till Karl vill jag säga att det som gemene man gillar inte nödvändigtvis är självbärande och därför kan behöva lite extra tillskott när så är möjligt, det vill säga när kommunernas kärnverksamheter - vård, skola, omsorg - fått sitt.

Det som inte uppskattas men som kultureliten ändå håller vid liv genom konstgjord andning - såsom mina exempel från Södertälje - tycker jag däremot kan få klara sig själva om det går.

Om inte fäller åtminstone jag inga tårar. Det som icke är kommersiellt är faktiskt inte nödvändigtvis bra!
Permalänk 091124 @ 12:19
Kommentar från: Karl [Besökare]
lars-åke: Det finns ingen anledning för dig att svara om du inte förstår vad jag skriver. Det är uppenbarligen inte bara vissa invandrare som behöver förbättra sin svenska... Hansson: Jag menar inte per definition givetvis. I övrigt ser jag inte att du säger emot mig, likväl svamlar du. "Kultureliten" som begrepp är givetvis bara ett språkligt begrepp, en personlig demon hos den som lider av den. Du måste definiera och utstaka den, hur ska jag annars bemöta den? Men jag misstänker att det är ett sätt att få slippa argumentera och istället en retorik för att sätta sin motståndare i en omöjlig situation, spela på känslor istället för förnuft. Du har rätt i det sista, men problematiken kvarstår, vem avgör vad gemene man gillar? Vad är det som ska finansieras som inte finansieras idag? Kulturarv är ju statligt finansierade. Kanske är dina exempel om Södertälje trovärdiga, men det är fattigt att bygga en nationell kulturpolitik på en stads lokala situation. För övrigt: All kultur innehåller värderingar, även kommersiell kultur. Den är inte mindre propagandistisk än statligt finansierad kultur.
Permalänk 091124 @ 14:13
Kommentar från: Karl [Besökare]
Jag vill tillägga att jag självklart är för att svenska kulturarvet bevaras. Men kom ihåg att svenska kulturarvet till stor del består av sådant som folk skiter fullständigt i som kloster i Närke, Luossa-stugan i Skattlöseberg, Holen gammelgård i Tällberg osv. Om vad "gemene man" gillar eller är intresserad av definierar vad som ska finansieras så kommer det svenska kulturarvet rasa samman, var så säkra.

Tur att det finns partier i vår riksdag som anser att dessa kulturminnen är en självklar del av vårt kulturarv då, precis som ex. accepterande av homosexualitet är det.
Permalänk 091124 @ 14:39
Kommentar från: Andrikke [Besökare]
Undrar vad Astrid Lindgren sagt om halalslakt?
Om hon skulle gillat djurskyddet nuförtiden?
Om hon gillat halalslakt? Som media.
Skrivit att det är kulturellt?
Gjort en Herman Lindqvist? Först gilla och sedan ogilla?
Om hon skrivit att hon ogillat och kände sig sviken hade hon nog inte fått skriva alls, tror jag.
Inte i AB i varje fall. Vad hade hon sagt om Reinfeldts fjäsk i halalslakteriet?
Hon hade i varje fall säkert inte fått publicera
om hon kritiserat och sagt sitt hjärtas mening om de styrande krafterna i media och politiken om det idag.
Fast vad vet jag? Kan bara ha min egen tro.
För vilka andra kända författare, journalister,
riksdagspolitiker och media protesterar med ledare och kulturinslag på kultursidorna, som de kallar sig och folk verkar gå på.
Permalänk 091124 @ 17:15
Kommentar från: Hansson [Medlem]
Karl: Du underskattar svenska folket!
Permalänk 091125 @ 13:55
Kommentar från: Anna [Besökare]
Go Karl, go Karl!! (engelskt uttryck) Jag håller med dig och förstår till fullo vad du menar, kan dock inte uttrycka mig lika bra (har lite svårt med svenskat tyvärr) så jag lutar mig mot dig och dina kloka åsikter :)
Permalänk 091126 @ 01:01
Kommentar från: Erik [Besökare]
Ett argument till:
Om man lyfter fram svensk kultur så får det också en positiv effekt på assimilationen.
Permalänk 091128 @ 12:56
Kommentar från: Thomas Johansson [Besökare]
En sak som inte brukar komma fram i diskussioner som kultur, kulturarv, och vårt mer specifika svenska kulturarv, är arkivens viktiga funktion. Vi har massor av olika arkivinstitutioner som hyser unika, ovärderliga dokument som innehåller oskattbar information om vårt land. Det kan handla om Riksarkivet, landsarkiven, kommun- och stadsarkiv, och inte minst folkrörelsearkiven. På de senare finns arkiv från massor av arkivbildare inom folkrörelsesfären. Den senare sfären handlar om rörelser som politiska partier, fackföreningar, nykterhetsloger, idrottsföreningar, ekonomiska föreningar med verksamhet inom folkrörelsesfären, ideella samfund, samt allehanda kulturföreningar m m. Långt efter att vi är döda, kommer forskare, kvalitetsjournalister, och en mer intellektuellt orienterad och historiskt intresserad allmänhet, att vilja göra nedslag i olika kapitel i vårt lands historia. Detta göres bäst genom att studera pålitliga primärkällor, och just sådana källor finns i arkiven. Jag funderar på att rösta på Sverigedemokraterna i nästa års val, och grunden för mitt intresse för detta parti, är att det vill och vågar vara värdeorienterat på olika vis. Ett sätt att vara sunt värdeorienterat är att säga att vi behöver en fungerande kriminalvårdspolitik, och trygghet för medborgarna. Ett annat är att säga att vi bör ha, och satsa på, den traditionella kärnfamiljen, och inte skämmas för att hävda att den i mångt och mycket utgör samhällets verkliga basfundament. Ytterligare ett sätt för sd att vara positivt värdeorienterat, är att säga att för att Sverige ska hålla ihop och fungera som nation, behöver i en minsta gemensamma nämnare, en sund och solid kärna att samlas kring i arbetet att bygga och förvalta ett fint land. För att detta ska kunna förverkligas, bör vi förutsättningslöst kunna studera vår historia, och allt som hör därtill. Detta studium bör bygga på granskningen av goda informationskällor, och precis detta finns hos landets alla arkivinstitutioner. Här kan vi följa hur en flottningsförening, ett kvinnoförbund, en idrottsklubb, ett politiskt parti och/eller en nykterhetsloge har fötts, utvecklats, och måhända avvecklats. I dokument som protokoll, protokollsbilagor, korrespondens, räkenskaper m m, märks vad som faktiskt har försiggått hos en viss arkivbildare, och informationen hos många av arkivbildarna inom folkrörelsesfären berättar rikligt om det moderna Sveriges framväxt. Mot bakgrund av allt detta, hoppas jag att en röst på sd, är en röst på ett gott, kraftigt ökat, stöd till landets alla arkivinstitutioner! Mvh, Thomas Johansson
Permalänk 091222 @ 15:18
Kommentar från: Pappan [Besökare] · http://www.blogger.com/profile/05775565594016870420
Onödig polemik! Söder har inte fel, men Karl pekar på ett djupare skikt av verkligheten. Som måste beaktas. Problemet är inte att det finns en kulturelit. Det har det alltid gjort. Även storheter som Carl Milles och Carl Larsson (för att inte tala om giganterna Lagerlöf och Heideinstam) hörde till en kulturelit. Problemet är att kultureliten idag hör till "68-generationen", vars agenda var: "krossa kärnfamilj, kyrka och nationalstat".

Bäste Björn Söder, om du läser det här:

Vi är många som hoppas på mycket av dig. Jag tror och hoppas att du egentligen förstår att det alltid kommer att finnas en elit inom alla samhällssektorer, vare sig det är rättslivet/politiken, näringslivet eller kulturlivet. Alternativet vore fördumning och pöbelvälde, total kommersialisering och vulgärast vinner. Kulturen skall inte möta folk där de ÄR, utan där de VILL VARA, innerst inne. Kulturen skall ÖPPNA detta "innerst inne"-rum för medvetandet.

Säg att du förstår det, jag vill så gärna att SD skall vara ett klokt alternativ i svensk politik!

Pappan
Permalänk 100103 @ 18:12

Denna post är stängd för kommentarer.

Söders blogg

Björn Söder är Sverigedemokraternas partisekreterare. I Skåne sitter han invald i regionfullmäktige, där han är partiets gruppledare, samt ledamot i regionstyrelsen. Han sitter även invald i Helsingborgs kommunfullmäktige.
» E-post
» Hemsida

Arkiv

Månader:

September 2010 (1)
Augusti 2010 (1)
Juli 2010 (2)
Juni 2010 (3)
Maj 2010 (3)
April 2010 (2)
Mars 2010 (8)
Februari 2010 (3)
Januari 2010 (4)
December 2009 (1)
November 2009 (5)
Oktober 2009 (3)

» Samtliga...

Prenumerera

RSS 0.92:
Inlägg, Kommentarer
RSS 1.0:
Inlägg, Kommentarer
RSS 2.0:
Inlägg, Kommentarer
Atom:
Inlägg, Kommentarer

Administrera

Logga in...